donderdag 21 juni 2012

Besparen

Er moet weer geld in de spaarpot, en het liefst zonder dat ik weer een baan moet gaan zoeken. Hub en ik zijn beide erg blij met deze levenswijze. Het is ons er alles aangelegen om weer geld te sparen.
De reserves zijn door tegenvallers er aardig door heen. We hebben ook geen schulden. En vrijwel exact dezelfde omzet. Wat is er dan aan de hand? Klanten betalen wat later dan normaal en de kosten zijn enorm gestegen tov vorig jaar.

Besparen
op zakelijk gebied werk ik natuurlijk ook sinds jaar en dag met een begroting dus ik weet precies wat er in en uit gaat. Zo zijn de kosten van de auto veel te hoog. Door deze auto te verkopen kunnen we 8000 euro op jaarbasis verdienen door een kleinere zuinigere auto voor terug te kopen.
We moeten toch weer iets van een kantoor hebben, Maar voorlopig gaat man flexwerken hahah.
Met een aantal besparingen hebben we uitgerekend dat we vrij snel 1300 euro in de maand kunnen besparen. Als we dat nou eens konden sparen?

Boodschappen

Vandaag ben ik bij de l.idl geweest. Ik wordt altijd helemaal blij van die winkel omdat ze een groot bio assortiment hebben. De bio spaghetti van de lidl is 80 cent. Bij de bio boer is het 1,35, snel verdiend zo. Met tomatenpuree niet bio en bio gehakt van de lidl heb ik uitgerekend dat je voor ongeveer drie euro een heerlijke maaltijd hebt. Biologische roomboter is 1,24. Dat is 0,24 meer dan ruitjes roomboter maar wel bio!
Mijn totale boodschappen bon was 143 euro maar ik heb ook echt voor een maand genoeg. Ik haal alleen nog groente bij de streektuinder voor een prikkie. De maandelijkse lijst van de bioboer wordt zo kleiner, omdat die op een aantal fronten echt duurder is dan bijvoorbeeld het bio + merk.
Ik kan niet zeggen dat ik alles biologisch koop. Bijvoorbeeld kaas niet, boerenkaas kan ik niet betalen. Vrijwel alle melk wat ik koop is bio, 1 euro houdbare bio plus. Maar er gaat bij ons soms een pak per dag doorheen. Dus dan koop ik ook wel eens geen bio als mijn portemonee het niet toelaat.

Wat kocht ik.

2 dozen fairtrade bio sinaasappelsap op de reclame 2 pakken voor een euro!
2 plakken kaas
beschuiten
brinta
rietsuiker
tarwebloem
vanillesuiker
citroenen
tomaten 
bananen veel !
aardappelen
roomboter
melk
koffiemelk
cappuccino
gehakt
appelsap
pakjes drinken vruchtesap
koffiefilters
tomatenpuree
spaghetti
wasmiddel
toiletpapier
keukenrol
mannen douchefris
ovenfriet
chocola


Groen is bio of fairtade of gerecycled. Eigenlijk alleen basis dingen. De cappuccino is om het koffiezetapparaat s ochtends niet te gebruiken. En voor ander dirnken is er voor de kinderen vlierbloesem sap, water of thee dat bestel ik ook altijd bij de bio boer.


Eet jij volledig biologisch? En hoe kun je dat binnen je budget houden?



9 opmerkingen:

  1. Wij eten alle melk/yoghurt bio. Dan een fruittas en zo mogelijk biogroenten (hou ook van L.idl!!). Vlees ook altijd bio,maar dat eten we weinig.
    Verder let ik tegenwoordig (met een 1 persoonsinkomen!) meer op pure producten (als in zonder E) dan alleen bio, want dat is toch wel erg duur. Biokoekjes vind ik bv onzin, zit ook allerlei E in, dan bak ik liever mn eigen. Of als in crackers alleen rogge en zout zit, dan maakt t me niet zoveel uit dat t niet bio is, het is dan al een helder product. Snap je?
    gr Patries

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kaas voor op de pizza is ook niet biologisch bij ons, net als brood, hagelslag, crackers, augurken, olijven, bloem... Als dat ook bio moet gaan we failliet denk ik.

    Zag dat de houdbare melk 12 cent duurder is geworden. Van het weekend eens inslaan bij de AH, daar is ie nog een euro meen ik...

    Fruit, groenten, vlees en zuivel zijn doorgaans wel bio. Maar alles nee dat wordt hem niet.

    Wel fijn dat je zoveel kan besparen. Hoop dat je snel alles op de rit hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's een flink bedrag dat je besparen kunt, hopelijk lukt dat snel :-)

    Ik doe bewuster boodschappen, maar koop niet alles bio, dat heb ik er niet voor over en vind ik ook dikke onzin. Als ik een tomaat bij de Lidl koop die nergens in zit en altijd goed uit de test komt, dan geloof ik niet dat die veel slechter is dan een bio-tomaat van zes keer zo duur. Wel eten we tegenwoordig minder vlees en koop ik dat wel bio (bij voorkeur in de aanbieding). Ook omdat ik wil dat die dieren een beetje een fatsoenlijk leven hebben gehad.

    En net als Patries kijk ik ook naar de ingrediënten; als iets 'schoon' is, dan hoeft het ook niet per se bio te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn voornemen was om dit jaar geheel bio te gaan eten. Dat heb ik echter moeten laten varen nu de verbouwing gaande is. We eten op dit moment naar de inhoud van onze portemonnee. Braadvlees probeer ik bio te nemen, meestal 's morgens vroeg a 50% korting bij de plus. Maar verder let ik momenteel voornamelijk op de prijs, hoe slecht dat soms ook voelt. Niet bio is altijd beter dan niet-eten.

    Groet Kopka

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @patries Dat doen wij , zoals je ziet. En over die koekjes met ik het ook met je eens. Heb ik ontbijtkoek van de rit gekocht zitten er ook e nummers in!

    @Val Bij onze buurtsuper is de bio ook nog een euro per pak. De houdbare melk niet bio bij de lidl is per een doos bijna zes euro..Ja ik geloof dat het wel gaat lukken. Het is natuurlijk niet allemaal nieuw voor me.

    @LLMM Ja alles valt een beetje samen huurcontract loopt af, we kunnen de auto voor een goede prijs verkopen. En geloof me dat zijn grotere klappers dan een paar euro op de boodschappen

    @Kopka Dat hoor ik vaker dat mensen bio vlees op vijftig procent kopen, Dat is bij ons helaas niet. We lbij groente. Dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O ja Patries zo doe ik dat ook. Liever een schoon produkt! En ik kan zeggen dat we wel voor het allergrootste gedeelte schoon eten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een groot aandeel is bio maar niet alles. Sommige dingen zijn dan wel weer Fairtrade. Maar als het verschil tussen een komkommer 0,70 ct of 1,35 is, dan kies ik voor regulier. Vlees koop ik wel steeds meer bio, maar alleen als er een 35% sticker opzit. Dat gooi ik dan in de diepvries en bouw een aardig voorraadje op. Ik vind het vlees van onze eigen slager beter (en minder verpakking) maar dat is geen bio. Zo blijf ik schipperen.
    In augustus opent hier een Lidl (eindelijk!) en daar wil ik dan 1x per maand naar toe fietsen om een basisvoorraad bio in te slaan. Scheelt toch weer, en wellicht kan ik dan weer overstappen op andere biologische produkten, die ik nu te duur vind.

    Die 1300 euro zet echt zoden aan de dijk, zou super zijn als dat lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als dit lukt, heb je je financiën snel weer op de rit!
    Wij kopen zoveel mogelijk bio, maar ook niet alles hoor. Wel probeer ik enkel basisproducten te kopen. Als ik dan vergelijk met andere winkelkarren, kan ik stellen dat wij "saaie" boodschappen doen. Maar mijn zoon vindt het super dat hij een eigen logootje in ons brood mag kerven of zo.

    Vanillesuiker kan je zelf maken. Suiker in een doos, vanillestokje erbij, goed en af en toe schudden en na enkele weken heb je heerlijke (bio) vanillesuiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @nena Je hebt gelijk en is niet moeilijk. Ik was er gewoon wat makkelijk in. Ik dacht 19 cent vanillesuiker daar doe ik het voor. Ik ehb net in de kast gekeken en er zaten nog vijf pakjes in als ze op zijn ga ik het zelf maken. Zomaar klaar

    BeantwoordenVerwijderen