vrijdag 16 maart 2012

Verjaardag

Met twee kinderen die hun verjaardag op zondag vieren, heb ik op mijn deze vrijdagochtend een vol programma. Eerder was ik geneigd om alles dan maar zo vlug mogelijk te doen met het gevolg dat ik behoorlijk gestrest was.
Er zijn huishoudelijke activiteiten die ik nu al vrij snel kan. Dat is bijvoorbeeld was opvouwen. Daar word ik niet gestrest van. Maar als ik teveel klussen in een dag wil stoppen word ik wel gestrest. Van de week (wat is toeval?) kwam ik een Quote tegen die ik met jullie wil delen
Een zinvol bestaan is geen kwestie van snelheid of efficiĆ«ntie. Het gaat om wat je doet en waarom je het doet en niet om hoe snel je het doet 
 uit: Timemanagement volgens Covey

Een verjaardag is bij uitstek een gebeurtenis die voor de thuisblijfmoeder een uitdaging is.
Je wilt het huis op orde hebben en er moet genoeg te drinken en te eten zijn.
In mijn geval is het ook belangrijk dat het een low budget verjaardag is.
Daarom heb ik voor vandaag de volgende klussen genoteerd.
trapopgang schoonmaken, stofzuigen, dweilen, was doen en opruimen.
Een tip van een collega moeder. Stofzuig boven alles op het oog schoon, de kinderen nemen vriendjes mee en geloof me je moet dan volgende week het dubbel moet overdoen.


Voor morgen heb ik de volgende klussen genoteerd. Appeltaart bakken, tuin opruimen en stoelen tellen.
En natuurlijk alle voorkomende werkzaamheden.
Ik doe de hapjes summier maar maak wel twee grote pannen met soep. Mijn ervaring is dat veel mensen blijven hangen en dan serveer ik liever een kom soep met een broodje.

Wat zijn jou tips voor een lowbudget verjaardag?

6 opmerkingen:

  1. Zelf natuurlijk het lekkers maken (ik maakte vorige week cupcakes), de soep en broodjes is ook hier favoriet (de rest kan in de vriezer) en ook de hapjes zijn simpel. Een blokje kaas, een plakje worst en wat augurken. De oude vertrouwde pinda staat bij ons op tafel, gecombineerd met de lekker goedkope japanse zoutjes. Voor de kinders een koffiezakje chips (uit grote zak) en volgens mij is de verjaardag dan prima geslaagd!

    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad zelf de taart bakken! De soep met broodjes vind ik ook een goed idee.

    Ik herken de stress die voortkomt uit een te lang 'to -do lijstje'!

    En slim om niet het hele huis superschoon te maken, want dat is inderdaad behoorlijk zinloos als er kinderen komen spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lekker en redelijk lowbudget hapje, dat ook biologisch nog goed te doen is, is augurk omwikkeld met boterhamworst. Supersimpel en heerlijk fris!

    Succes ermee! GroetKopka

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vier de (basisschool)kinderpartijtjes bij voorkeur buitenshuis.
    Met (foto) speurtochten, starnd-piratenfeest etc....Maar ehm bedoelde je blijkbaar niet?
    Zelfgemaakte popcorn? zout en zoet???(kost echt geen drol) en t ruikt zo lekker ...Oh en wat ook een toppertje was hier, dan maakte ik 2 van die grote limonadekannen met kraantjes eraan een met rode limo een met groene, die de kinderen "zelf mochten tappen".
    En ja t blijft ook mij altijd wel stressen evengoed,sterkte er maar weer mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dingen maken die je zelf ook lekker vindt. Waarschijnlijk houd je het een en ander over en het is prettig als je daar dan zelf b.v. nog 2 of 3 maaltijden uit kunt halen. Weggooien is zonde en als 'extra' opeten is ook weer niet echt heel erg goed voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Monique
    bij ons staan er cupcakes, appeltaart,custardtaart en slagroomtaart op het programma.
    Er komen heel wat mensen.

    @Vlijtig Liesje Inderdaad ik heb het op het oog schoongemaakt maar het lijkt wel super netjes nu de bijkeuken nog. De jassen van de kapstok en even dumpen in ons dump schuurtje.

    @Kopka Ja de augurken houden we erin!

    @Sillie Van die grote thermoskannen zeker? Die vind ik ook altijd handig voor koffie. Het kinderfeestje wordt dit jaar uit naar het zwembad. De patat wordt thuisgebakken

    @LLMM ik koop altijd krap in ik heb geen extra boodschappenbudget dus ons bent zunig. Cola op? Jammer dan..

    BeantwoordenVerwijderen