Ik zit thuis, of ik ben huisvrouw. Of thuisblijfmama of geef het beestje maar een naam.
Toen we ons eigen bedrijf nog hadden was ik ook thuis, maar deed ik de facturering, en de administratie van ons bedrijf zeker meer dan 12 uur per week. Toch was ik thuis, want ik deed dat werk thuis en soms op kantoor. Daarvoor was ik dagbestedingscoach/activiteitenbegeleider met dementerenden in een verpleeghuis. Toen oudste geboren werd was ik 20 (in 1999) en had net mijn diploma gehaald. Na de zomer kreeg ik al een baan in het verpleeghuis waar ik ook stage gelopen had. De oudste zoon ging naar het kinderdagverblijf. We verdienden heel weinig. Mijn man was 23 toen de oudste werd geboren en had net een baan (en zijn rijbewijs) ik had dus een aantal maanden geen inkomen en kon ook totaal niet met geld omgaan.
Toen we ons eigen bedrijf begonnen in 2006, hadden we en beetje geld gespaard, waardoor ik ontslag kon nemen. Het was de bedoeling dat ik een jaar "thuisbleef" en daarna weer een baan ging zoeken. Man nam ook ontslag en begon dus voor zichzelf, het ouderschapsverlof op woensdagmiddag verviel natuurlijk ook. We hadden afgesproken dat de zorg vooral op mijn schouders neerkwam, aangezien hij een bedrijf opbouwde zonder vaststaande uren.
Als je een eigen bedrijf begint dan moet je leren hoe je een financiële administratie moet voeren. Het is verstandig om een goede boekhouder zoeken. Maar je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het betalen van belasting, je leveranciers, je auto, telefoon en je salaris. Dat noem ik met opzet als laatste want dat is meestal ook het sluitstuk ;-)
In het begin moesten we de leveranciers voorschieten. We hadden een kleine lening van de bank gekregen waarmee we dat konden betalen. maar het was natuurlijk zaak, om zo snel mogelijk genoeg buffer te hebben om alles te betalen.
Omdat ik dus thuis zat, ben ik me gaan bezighouden met consuminderen (wat hoe minder je besteed hoe kleiner je salaris hoeft te zijn en hoe groter je buffer wordt)
Natuurlijk met wisselend succes. Maar zeker de laatste jaren lukte dat heel goed.
Na negen jaar eigen zaak, heeft mijn man nu een betaalde baan met een 40 urige werkweek (hahhaha) en een vast salaris. Toch kiezen wij er nu nog steeds voor dat ik (in dit geval) thuis ben. Deels heeft dat natuurlijk te maken met de begeleiding van onze jongste zoon die de klassieke vorm van autisme heeft en heel veel structuur en begeleiding nodig heeft, en deels kan dat natuurlijk ook omdat ik het consuminderen niet afgeleerd ben.
Ik pleit in dit blogje niet voor een huisvrouwenbestaan, (iedereen moet vooral doen waar haar of zijn hart ligt) maar wel voor een bewustwording van omgaan met geld. Want wat je ook voor werk wilt doen, je hebt echt meer te kiezen als je meer kunt doen met minder. In de loop der jaren heb ik ook anderen geholpen met het op een rij zetten van inkomsten en uitgaven, vaak omdat de situatie veranderde. Zelfs mensen met een lager inkomen als het onze, bleken ruimte te hebben in hun budget om meer tijd te besteden aan hun kinderen of hun hulpbehoevende ouders of noem maar op. Die financiële ruimte zorgt wel voor het maken van keuzes. Ik ben bijvoorbeeld maar eenmaal op een vrijgezellen feestje geweest omdat ik dat niet kan of wil betalen, dagjes uit naar een luxe oord of een middagje geld verpatsen tijdens het winkelen is voor mij niet weggelegd. Ik heb geen rijbewijs en geen auto, bijna nooit nieuwe kleren. Maar heb een dak boven mijn hoofd, ken iedereen van ons gezin een warme hap geven en geniet van de kleine geneugten in het leven.
Als je, zoals in mijn geval geen baan hebt, ben je kwetsbaar. Als mijn man besluit met de secretaresse naar Spanje af te reizen. sta ik daar met mijn goede gedrag. :-) ook als hij overlijdt is er natuurlijk een probleem. Daarom heb ik wat geld achter de hand waar ik het eerst wel mee uit kan zingen. Waar man natuurlijk ook aan kan komen als mij wat overkomt en hij even niet kan werken.
Het gat in mijn CV
Is minder groot dan ik dacht.... Door mijn jarenlange lidmaatschappen van besturen en activiteiten in de politiek en ander vrijwilligerswerk blijkt dat (na beoordeling van een deskundige) best mee valt. Toch zou ik geen energie meer hebben om naast de zorg voor onze jongste in combinatie met de drukke baan en carriere van mijn man er een part time baan op na te houden.
Daarom ga ik volgend jaar met wat spannends en nieuws beginnen wat ik na afronding van de opleiding thuis wat kan beginnen, en in de uren dat zoontje naar school is aan kan werken.
volgend jaar meer daarover!
Ik wil nog wel besluiten met het plezier wat ik heb aan het poetsen van de badkamer, het koken van een goedkoop prakkie, het opvouwen en strijken van kleren, minimaliseren en mijn grootste deugd dweilen van vloeren.
maandag 21 november 2016
zaterdag 19 november 2016
Algemeen budget stand van zaken, consumindertip
Deze week was ik woensdag met een vriendin sinterklaas inkopen aan het doen.
Ik winkel altijd met het idee in mijn hoofd, dat ik alleen iets moet kopen wat ik nodig heb en niet buiten kan.
Om dat bewust zijn te vergroten, kun je een aantal dingen doen. Maak een lijstje met dingen die je moet kopen of dingen die je wilt kopen. Voor sinterklaas bijvoorbeeld of om de voorraad aan te vullen, of omdat je iets nodig hebt.
Daarnaast kun je een contant bedrag opnemen wat je uit wilt geven. Ik vind het zelf prettig om te pinnen, maar om je bewustzijn te vergroten kun je wellicht beter werken met contant geld.
bedenk bij alles wat je in je mandje stopt of het echt op je lijstje hebt staan en of het nodig is.
vergelijk de prijzen. Zoonlief wil graag een geurtje van David Beckham bij de Sinterklaas van opa en oma. Ik hoef het dus zelf niet te kopen, maar heb de prijzen bij verschillende winkels vergeleken en kwam erachter dat bij de opisop winkel het goedkoopst was.
Als je de aankopen op de tafel hebt staan, streep je op de bonnen aan of iets nodig was, of goedkoper kon.
Zo heb ik alle bonnen nageplozen. Ik wil namelijk proberen om deze maand met mijn budget van 650€ inclusief sinterklaas aankopen uit te komen. Onze buffer is namelijk enorm geslonken na de betaling van de belasting van 2015. Mijn doel is om 300 euro per maand te sparen om de buffer weer aan te vullen. De kinderbijslag en belastingteruggave niet meegerekend. Mijn doel is om volgend jaar 4000 euro te sparen. Daar later meer over.
Nu weer terug naar de bonnen.
Analyseer ze, wat is voor de post drogist, wat voor Sinterklaas, wat voor kleding, wat voor schoonmaken, wat was echt onzin om te kopen? Mijn vriendin tikte me op de vingers, die koopt goedkope wasmiddel en ik kocht 3 pakken voor €8.,- dat was overigens wel mijn enigste uitspatting die dag.
Het geeft je inzicht in de verschillende posten. Ik heb een algemeen budget gesteld van €650 per maand. Maar houd nu bij zoals je kunt zien op de laatste foto wat de verschillende posten doen. Helaas zit ik nu in de nieuwe maand (die loopt van 15 tot 15) als op €321,41 maar daar zitten de post Sinterklaas ook bij. Toch wil ik proberen om onder het bedrag van €650 te blijven. Gelukkig heb ik heel veel voorraad.
Er worden heel veel eitjes gegeten bij ons thuis, ik kocht ze altijd biologisch €2,50 per pak van 12, nu heb ik een particulier ontdekt die de kippen los laat lopen en biologisch voert, daar betaal ik €1,50 per doos eieren.
Ook bespaarde ik op brood, ik kocht deze week volkoren bij de j.umbo voor €1,- zonder suiker en e nummers. Bij de bakker betaal ik €2 per brood. Maar daar zitten ook geen enge e nummers in.
Dus stel jezelf een doel, en probeer creatief om te gaan met de uitgaven. Denk bij alles na, voordat je wat koopt! Maar vooral, houd al je uitgaven bij!
donderdag 17 november 2016
Herfstige kleuren, en ons huis.
Ik houd zo van de herfst! Samen met de winter is het mijn favoriete jaargetijde. Ik vind de zomer vaak te warm. Bovendien hoef ik dan niet telkens in onze tuin bezig....



Zoontje zocht takjes en mooie bladeren om bij zijn dino's te leggen. Hij maakt een dino wereld.
Vandaag heeft ons kereltje vrij, er is leerlingenbespreking, en hij wordt ook besproken. Hij heeft nog veel moeite met de stof in groep 3 op de speciale basisschool. Hij heeft het er wel erg naar zijn zin. Dus ik hoop dat hij het redt en niet naar het SO hoeft.
ons huis
Sinds april 2001 wonen we in deze woning. Eerst huurden we het een aantal jaar, maar een paar jaar nadat we het huurden kregen we de gelegenheid om het huis te kopen. Uiteindelijk hebben we dat gedaan. En namen we bij de erg kleine vraagprijs (117000) een bouwdepot van 25000) Daar hebben we de kamer van verbouwd, de bijkeuken vergroot, een keuken geplaatst een schuur geplaatst en de achtertuin gedaan. In de loop der jaren kregen we een nieuwe CV ketel, nieuwe kozijnen in de voordeur en in de badkamer en het huis is buitenom geschilderd.
Het is niet een erg groot huis, maar ook niet erg klein. De grote kinderen hebben een grote slaapkamer



Zoontje zocht takjes en mooie bladeren om bij zijn dino's te leggen. Hij maakt een dino wereld.
Vandaag heeft ons kereltje vrij, er is leerlingenbespreking, en hij wordt ook besproken. Hij heeft nog veel moeite met de stof in groep 3 op de speciale basisschool. Hij heeft het er wel erg naar zijn zin. Dus ik hoop dat hij het redt en niet naar het SO hoeft.
ons huis
Sinds april 2001 wonen we in deze woning. Eerst huurden we het een aantal jaar, maar een paar jaar nadat we het huurden kregen we de gelegenheid om het huis te kopen. Uiteindelijk hebben we dat gedaan. En namen we bij de erg kleine vraagprijs (117000) een bouwdepot van 25000) Daar hebben we de kamer van verbouwd, de bijkeuken vergroot, een keuken geplaatst een schuur geplaatst en de achtertuin gedaan. In de loop der jaren kregen we een nieuwe CV ketel, nieuwe kozijnen in de voordeur en in de badkamer en het huis is buitenom geschilderd.Het is niet een erg groot huis, maar ook niet erg klein. De grote kinderen hebben een grote slaapkamer
We hebben de kamer van oudste zoon en van onszelf vorig jaar opgeknapt. Glasvezel behang, een nieuw bed en tweedehands gordijnen.
Dat is echt een tip, als je gordijnen wilt hebben check marktplaats, daar kun je voor een luttel bedrag vaak hele goede gordijnen overnemen. De gordijnen van zoon komen ook van marktplaats.
De zolderkamer van dochter staat dit jaar nog op de planning. Er komt een extra dakraam in en het kozijn wordt vervangen.
De keukenapparatuur is bijna allemaal vervangen en de keuken is opnieuw gespoten.
Volgend jaar willen we de ramen op de bovenverdieping laten vervangen.
We hebben soms gedacht aan verhuizen, met de aflossing en de verbouwingen moeten we het kunnen verkopen. Toch als we zien wat we verstandig terug kunnen kopen, valt het me tegen. Een nieuwbouwwoning van laten we zeggen 230000 euro is beter geïsoleerd, maar heeft het uitzicht niet zoals wij dat hebben. Bovendien zijn de slaapkamers vaak kleiner, maar de woonkamer veel groter. De lasten gaan sowieso omhoog in die situatie, we hebben nu niet een grote hypotheek, dat geeft ons ook de vrijheid om rond te komen van één inkomen. We zouden ook een huis kunnen kopen in de grotere stad van onze gemeente. We zijn nu namelijk veel geld kwijt aan het ov voor de grotere kinderen en de eigen bijdrage van de taxi voor de jongste. Maar ons sociale leven speelt in dit dorp af, we hebben de financiële ruimte voor straks een studerend kind en ik kan niet zo goed tegen veranderingen. Bovendien houd ik van dit huis waar bijna alle kinderen zijn opgegroeid en ik altijd kritisch moet wezen op wat erin het huis komt. Het is wel woekeren met de ruimte. vooral opbergruimte, en daarom ben ik altijd aan het minimaliseren. Als vind ik dat het mij het laatste jaar steeds beter lukt.
woensdag 16 november 2016
De kleine geneugten
Er zijn van die kleine dingen die je dag helemaal compleet maken.
Zoals een kop koffie met opgeklopte melk en voor jongetje chocolade pepernoten en poeder chocolade melk. Juist gemaakt van cacao van de bio winkel. Voor deze gelegenheid gebruikte ik onze opschuimer.
Gisteren was man aan het overwerken, ik maakte voor mijzelf een volkoren wrap. maar voor de kinderen maakte ik poffertjes. volgens het recept van Teunie. Google maar poffertjes/ eenvoudig leven. Het is gemaakt van een gistdeeg, dus maak het smiddags alvast even eerder klaar. ik heb een gietijzeren poffertjes pan, die ik met regelmaat van de klok tegen kom bij de kringloop.
Ik had een hele oven schaal vol met poffertjes gebakken. daar was natuurlijk veel van over. In gekregen diepvries zakjes vroor ik ze per portie in. Een kind die lekkere trek heeft kan de poffertjes ontdooien in de magnetron en daarna verwarmen in de magnetron. veel goedkoper dan de poffertjes uit de koeling bij de supermarkt.

Verder was ik gisteren in de stad met mijn vriendin. Ik kocht wat nagellak spulletjes voor dochter (5-12) en wat andere dingetjes bij de a.ction. Brood, wasmiddel, volkoren wraps bij de x.enos, cool bear bij een reform winkel, een ponnetje bij de z.eeman, diksap bij de k.ruidvat (reclame). Het kost me heel weinig moeite om bij de 'leuke'decoratie dingen langs te lopen. Alhoewel ik wel een kaars heb gekocht voor de kandelaar in de vensterbank.
S avonds heb ik de 5-12 route nog even vervolgd op marktplaats. Ik kocht voor zoon wat longsleeves die nuttig zijn en nodig maar als cadeau worden opgevoerd op 5-12.
Voor man kocht ik een pukkel om mee te nemen naar zijn werk met zijn eten erin.
En voor dochter kocht ik nog een skinny jeans voor 10€ nodig, en een nuttig kado.
Verder was het een hele leuke dag, maar moet ik vandaag toch wel weer even aan de bak. Het huishouden is blijven liggen en dat kan ik vooral aan de stapel was zien. Bovendien wil ik de stofzuiger nog even door de kamer trekken en het is woensdag gehaktdag dus daar wil ik ook nog van profiteren vandaag.
Zoals een kop koffie met opgeklopte melk en voor jongetje chocolade pepernoten en poeder chocolade melk. Juist gemaakt van cacao van de bio winkel. Voor deze gelegenheid gebruikte ik onze opschuimer.Gisteren was man aan het overwerken, ik maakte voor mijzelf een volkoren wrap. maar voor de kinderen maakte ik poffertjes. volgens het recept van Teunie. Google maar poffertjes/ eenvoudig leven. Het is gemaakt van een gistdeeg, dus maak het smiddags alvast even eerder klaar. ik heb een gietijzeren poffertjes pan, die ik met regelmaat van de klok tegen kom bij de kringloop.
Ik had een hele oven schaal vol met poffertjes gebakken. daar was natuurlijk veel van over. In gekregen diepvries zakjes vroor ik ze per portie in. Een kind die lekkere trek heeft kan de poffertjes ontdooien in de magnetron en daarna verwarmen in de magnetron. veel goedkoper dan de poffertjes uit de koeling bij de supermarkt.
Verder was ik gisteren in de stad met mijn vriendin. Ik kocht wat nagellak spulletjes voor dochter (5-12) en wat andere dingetjes bij de a.ction. Brood, wasmiddel, volkoren wraps bij de x.enos, cool bear bij een reform winkel, een ponnetje bij de z.eeman, diksap bij de k.ruidvat (reclame). Het kost me heel weinig moeite om bij de 'leuke'decoratie dingen langs te lopen. Alhoewel ik wel een kaars heb gekocht voor de kandelaar in de vensterbank.
S avonds heb ik de 5-12 route nog even vervolgd op marktplaats. Ik kocht voor zoon wat longsleeves die nuttig zijn en nodig maar als cadeau worden opgevoerd op 5-12.
Voor man kocht ik een pukkel om mee te nemen naar zijn werk met zijn eten erin.
En voor dochter kocht ik nog een skinny jeans voor 10€ nodig, en een nuttig kado.
Verder was het een hele leuke dag, maar moet ik vandaag toch wel weer even aan de bak. Het huishouden is blijven liggen en dat kan ik vooral aan de stapel was zien. Bovendien wil ik de stofzuiger nog even door de kamer trekken en het is woensdag gehaktdag dus daar wil ik ook nog van profiteren vandaag.
maandag 14 november 2016
Cadeautjes
Met een slimme cadeautjes inkoop, kun je veel geld besparen. Ik zag laatst bij Kopka klik ook een post erover, het viel haar op dat de post bijzonder hoog was geworden. Hieronder beschreven hoe ik het doe. Vul gerust aan met je eigen tips en tricks.
foto van pinterest
www.ane.anderssoensdergaard.dk van pinterest
en dit voor dochter. pinterest
Sinterklaas kapoentje gooi wat in mijn schoentje
De Sint is weer in het land, en koop cadeautjes met verstand. Ik verzamel het hele jaar door cadeautjes bij de kringloop uitverkoop bakken etcetera. Mijn wekelijkse kringloop rondje levert het meeste op. Niet alleen kleine schoencadeautjes, maar ook nieuwe verpakkingen, (met de slingertjes er nog aan) met kaarsjes of vaasjes, potjes, knikkers, nieuwe knutsel spullen, thee, in een nog nieuw thee blikje enz. . Jongste had zaterdag in de schoen een
zakje van Piet, van vorig jaar uit de kringloop met pepernoten erin, en een horloge van planes bij een uitverkoop tafel voor €2,-
zakje van Piet, van vorig jaar uit de kringloop met pepernoten erin, en een horloge van planes bij een uitverkoop tafel voor €2,-
Ik heb nog drie lego auto's van marktplaats facebook gekocht voor €2,50 per stuk. Die krijgt hij nog een keer in de schoen. En wat snoeperijtjes. Vaak ook een keer een chocoletter.
Voor pakjesavond doen we het dit jaar ook rustig aan. Ik maak iets zelf voor de kinderen en man.
Voor man badbruisballen, die houdt van badderen, en voor oudste zoon
foto van pinterest
www.ane.anderssoensdergaard.dk van pinterest
Dit leek me leuk voor zoontje te maken.

en dit voor dochter. pinterest
Ik vind surprises wel leuk, maar ik maak liever iets waar ze wat aan hebben.
Jongste zoon krijgt een tweede hands DS die ik van marktplaats kocht voor 30€ de grote kinderen kregen dit jaar beide een nieuwe telefoon en dochter een ipad voor school, daarom krijgt zoontje wat meer. De oudere kinderen krijgen iets voor ongeveer 10€. oudste een leuk shirt, middelste krijgt nagel verzorgingsspullen. Voor man heb ik een mooie tas gekocht. En voor mijzelf wil ik iets voor in de keuken kopen. Het meeste tweedehands. De kinderen krijgen dit jaar een Tony Chocoloni chocoladeletter in de actie bij de D>A> voor €3,20 per stuk. Totale kosten 70€. Voor het eten maak ik ook wat lekkere dingen. Het gaat om de traditie. De pappa die op de deur bonst, zes gooien om pakjes te geven aan een ander ;-) en warme chocolademelk.
Aan cadeaus met kerst doen we niet.
Verjaardagen
Wij hebben ieder jaar terugkerende verjaardagen. Er zijn enkele trucjes die ik gebruik om de kosten in de hand te houden. Voor jongere neefjes en nichtjes koop ik speelgoed met spaarkaarten. De plaatselijke super heeft gratis zegels die ik spaar, en die krijg ik ook wel van deze of degene. klik
Ik zoek in de loop van het jaar cadeautjes via die spaaractie. Zo had ik een keer een paard op stok die geluid maakte, lego, een puzzle mooi cadeaus die me uiteindelijk niets hebben gekost.
Voor de oudere neefjes en nichtjes staat het bedrag op 10€, bij broers en zussen van mijn kant doen we niet aan cadeaus. Met vrienden gaan we uit eten eens per jaar, dan betalen we ons eigen eten.
Voor onze ouders kijk ik niet echt naar wat iets kost, maar het is nooit duurder dan 25€. We hebben een keer een CD gegeven aan mijn schoonmoeder, dat was dat jaar best duur, maar dan kopen we het jaar daarop voor wat minder een cadeau. Mijn ouders hebben we dit jaar een beleving cadeau gedaan, we gaan naar een tentoonstelling van Russische schilders. Daar gebruik ik de declaratie opbrengst voor. Dat moet ik misschien even uitleggen, mijn man declareert de kosten van parkeren enzovoort van het hele jaar ineens bij zijn baas. De opbrengst daarvan gebruik ik voor dit cadeau. En om niet te duur uit te zijn, maak ik een mand met lekkers. Zoals eigengemaakt appelflappen en of broodjes ik neem thermoskannen koffie mee. Als je vol zit heb je ook niet zoveel zin om dure lunches in een museum café te gebruiken.
Zelfmaak kado's
Iets wat zelfgebakken is; Een Appeltaart op een gebaksbord of plateau bij de rommelmarkt vandaan, een vaas bij de kringloop met een bos bloemen van klik, terracotta potjes met schoolbord verf en kruiden plantjes (met de 30% sticker eraf gekrabt),
Eigengemaakte koekjes, in een koekblik van de kringloop (kijk ook eens op pinterest voor inspiratie) Voor mannen een biertje met een mooi glas, een theepot met een mooi kopje en thee en bonbons, een oplaadstation, (een groter houten bakje voor post) en de beste tip: bonnen voor een half uur schoonmaken, massage, auto wassen, gras maaien, rug kietelen bedenk maar wat!
1+1 gratis
Maak een verrassingspakket voor lieve mensen, met producten die je eerder in de actie hebt gekocht. Gebruik VVV bonnen die je nooit hebt gebruikt of waardebonnen die je hebt gekregen om met korting dingen te kopen. Zo kocht ik ooit hele mooi theeglazen van DE, met de waardepunten die ik ooit kreeg van een oud vrouwtje. Degene die ik het gaf met lekkere groene thee was er erg blij mee.
moederdag en vaderdag.
Een bezoekje is al heel leuk, maar ik geef ook altijd een klein cadeautje, bestseller is bloempotjes van de rommelmarkt of de kringloop met voorjaarbloeiers erin voor de moeders. Of een afgeprijsde kerstboom aardappel mand van de w.elkoop met aarde en aardbeienplantjes van eigen stek.
Voor Vaderdag een tijdschrift met een mooie foto van de kinderen in een lijstje, die je in de loop van het jaar hebt opgescharreld.
Cadeautjes voor vriendjes.
De jongste gaat niet vaak naar feestjes. Ik kijk eerst in de kado tas of er wat leuks in zit. Voor de oudste kinderen is het budget 5€
Cadeaus voor de kinderen
Wij geven elkaar geen cadeaus, maar de kinderen krijgen voor 50€ een cadeau.
Budget; kinderen verjaardagscadeaus €150
Cadeaus verjaardagen: €100 per jaar en dat is nog veel ;-)
Sint: €70
cadeautjes die ik bij de kringloop koop gaan in de stroom mee en betaal ik van het boodschappen budget.
Eerst tot zover, heb jij nog goede tips?
vrijdag 11 november 2016
De week
De week is weer voorbij gevlogen. Er is weer heel wat om dankbaar voor te zijn.
Ik ging nog even door met restjes koken. En maakte donderdag van de overgebleven bolognesesaus van Karin lasagne voor de jongens. Voor dochter die vegetariër maar wel vis eet, maakte ik een pastasalade met de overgebleven fussili. klik
Woensdag had ik een volkoren wap met zalm, en de kinderen kregen dikke pizza.
Woensdag was een drukke dag, om twintig voor acht s ochtends was ik de ramen al aan het lappen.
Ik had s avonds namelijk een HARA party bij mij thuis. Ik gebruik enkele dingen van HARA waaronder de raamwisser. Ik wil daar echt niet meer zonder. Er was in onze buurt al heel lang geen party meer geweest zodat ik een kamer vol met mensen had.
Maar dat was in de avond pas. S ochtends ging ik eerst boodschappen doen. Er zit niet veel meer in mijn budget. Gestimuleerd door het bericht van het NIBUD en al die reacties die daarop kwamen bedacht ik me dat ik er een uitgebreid blogje over wil schrijven. Maar daar ben ik mee bezig dat komt later. Ik maakte een lijstje met dingen waar ik en wij echt niet buiten konden. Daarbij kwam wat extra voor de HARA party. Ik gebruikte mijn calculator als optel apparaat, bij de enige supermarkt in de buurt. Kocht ik

rivella (party), yoghurt, wc papier, 2 koffie (reclame voorraad) 2 spa fruit €1,99 HARA, vanille vla, appelsap (HARA) lampje Sint Maarten, 2 haribo drop wielen reclame Sint Maarten, wraps, zalm, 750 gram boerenkaas (reclame) 2 roomboter, 2 pakjes bladerdeeg, ansjovisfilet, bieslook roomkaas, 3 melk, crackers, volkoren lasagna bladen, kauwgom, totaal met personeelskorting €37,35 helaas zijn ze mij vergeten de bon mee te geven. Een tip is dus ook. Pin je budget contact maak een strikt boodschappen lijstje en tik je bedragen in op de calculator van je telefoon. je weet precies hoeveel geld je hebt uit gegeven.
Bij een kraampje langs de weg kocht ik een doos eieren €1,50 en een zak met 5 kilo uien €3,-
En bij een andere groente kar sla €0,40 en 1 kilo prei €1,50 Totaal €43,95 s avonds een zakje mandarijnen gekocht voor de voetbalvereniging €2,50 en collecte 0,50
Daarna fietste ik nog een stukje om ;-) Fitness voor niets. Daarna bakte ik voor de avond een cake, en appelflapjes zonder suiker.
De appels had ik gekregen. Het recept is als volgt. Schil de appels en snijd in stukjes, roer er wat kaneel doorheen en de voor de bite er wat rozijnen doorheen. Snijd de bladerdeeg door de midden. En maak kleine hapjes.
Even bakken en ze waren heerlijk, naar wat ik heb gehoord overigens ik eet het zelf niet natuurlijk.
S middags kreeg zoontje spontaan een uitnodiging van een brandweervrouw om de kazerne en de brandweerwagen te bekijken.
Hij had de middag van zijn leven.
De HARA party was een succes, iedereen vond het gezellig en ik had mijn bestelling gratis gekregen.
Daar was ik blij mee. Ik had een mooie doek gekocht voor mijn nieuwe gaspitten en nieuw onderhoudsmiddel.
Het werd gezellig laat en toen heb ik gisteren een boemel dagje genomen.
Straks nog even naar de dieetist en de markt. Nog even stofzuigen en was vouwen en dan gaan we fijn het weekend in. Met sint maarten vanavond.
Ik ging nog even door met restjes koken. En maakte donderdag van de overgebleven bolognesesaus van Karin lasagne voor de jongens. Voor dochter die vegetariër maar wel vis eet, maakte ik een pastasalade met de overgebleven fussili. klik
Woensdag had ik een volkoren wap met zalm, en de kinderen kregen dikke pizza.
Woensdag was een drukke dag, om twintig voor acht s ochtends was ik de ramen al aan het lappen.
Ik had s avonds namelijk een HARA party bij mij thuis. Ik gebruik enkele dingen van HARA waaronder de raamwisser. Ik wil daar echt niet meer zonder. Er was in onze buurt al heel lang geen party meer geweest zodat ik een kamer vol met mensen had.
Maar dat was in de avond pas. S ochtends ging ik eerst boodschappen doen. Er zit niet veel meer in mijn budget. Gestimuleerd door het bericht van het NIBUD en al die reacties die daarop kwamen bedacht ik me dat ik er een uitgebreid blogje over wil schrijven. Maar daar ben ik mee bezig dat komt later. Ik maakte een lijstje met dingen waar ik en wij echt niet buiten konden. Daarbij kwam wat extra voor de HARA party. Ik gebruikte mijn calculator als optel apparaat, bij de enige supermarkt in de buurt. Kocht ik


rivella (party), yoghurt, wc papier, 2 koffie (reclame voorraad) 2 spa fruit €1,99 HARA, vanille vla, appelsap (HARA) lampje Sint Maarten, 2 haribo drop wielen reclame Sint Maarten, wraps, zalm, 750 gram boerenkaas (reclame) 2 roomboter, 2 pakjes bladerdeeg, ansjovisfilet, bieslook roomkaas, 3 melk, crackers, volkoren lasagna bladen, kauwgom, totaal met personeelskorting €37,35 helaas zijn ze mij vergeten de bon mee te geven. Een tip is dus ook. Pin je budget contact maak een strikt boodschappen lijstje en tik je bedragen in op de calculator van je telefoon. je weet precies hoeveel geld je hebt uit gegeven.Bij een kraampje langs de weg kocht ik een doos eieren €1,50 en een zak met 5 kilo uien €3,-
En bij een andere groente kar sla €0,40 en 1 kilo prei €1,50 Totaal €43,95 s avonds een zakje mandarijnen gekocht voor de voetbalvereniging €2,50 en collecte 0,50
Daarna fietste ik nog een stukje om ;-) Fitness voor niets. Daarna bakte ik voor de avond een cake, en appelflapjes zonder suiker.
De appels had ik gekregen. Het recept is als volgt. Schil de appels en snijd in stukjes, roer er wat kaneel doorheen en de voor de bite er wat rozijnen doorheen. Snijd de bladerdeeg door de midden. En maak kleine hapjes.
Even bakken en ze waren heerlijk, naar wat ik heb gehoord overigens ik eet het zelf niet natuurlijk.S middags kreeg zoontje spontaan een uitnodiging van een brandweervrouw om de kazerne en de brandweerwagen te bekijken.
Hij had de middag van zijn leven.De HARA party was een succes, iedereen vond het gezellig en ik had mijn bestelling gratis gekregen.
Daar was ik blij mee. Ik had een mooie doek gekocht voor mijn nieuwe gaspitten en nieuw onderhoudsmiddel.
Het werd gezellig laat en toen heb ik gisteren een boemel dagje genomen.
Straks nog even naar de dieetist en de markt. Nog even stofzuigen en was vouwen en dan gaan we fijn het weekend in. Met sint maarten vanavond.
woensdag 9 november 2016
Vandaag aten we iets met restjes
Vandaag is het druk in mijn huishouden. Ik schrijf daar binnenkort wel meer over. Ik ben nauurlijk bezig aan een blogje over de nieuwe vuistregels van het NIBUD klik
Maar voor vandaag een tip, voor aardappelen die over zijn. Wij zijn met zijn vijven en niet iedereen heeft altijd evenveel trek. Ik schil een aantal aardappelen en soms gaan ze op en soms niet.
de overgebleven aardappelen bewaar ik in bakjes in de grote koelkast.
Vandaag was de dag dat ik de al ontdooide gehakt van een pond ging gebruiken tezamen met mijn overgebleven aardappelen. Het gehakt was al ontdooid en netjes weggezet met een omgekeerde oude broodzak in de koelkast. Ik had namelijk een beetje gebruikt voor de soep afgelopen zondag en dus moest het gehakt nu wel gebruikt worden.
Ik had voor deze gelegenheid twee preien gekocht bij de markt voor 50 cent voor twee preien er zat namelijk een plekje op.
De kosten waren dus voor nu alleen 50 cent voor de preien. De rest kwam uit restjes en voorraad. klik hier voor het recept:
klik
Ik bewaar ook altijd stukjes vlees uit de sju pan. Soms is er een gehaktbal over of een hamburger of een worstje dat vries ik in. Eens per week eten we dan aardappelen met overgebleven vlees in een sju pannetje. Als je het snel terugkoelt door het bakje met vlees in een bak met koud water te zetten, kun je het best langer bewaren mits je het hebt ingevroren.
Morgen eten we de overgebleven fussili als maaltijd salade voor mijn dochter een vega, en voor mij een met kip. Ik maak een klein sausje met yoghurt en ketchup en wat kerrie. Ik snijd wat augurken fijn en wat komkommer. voor mij gebruik ik maar twee kleine schepjes fussili.
Voor de mannen maak ik alweer iets uit de oven een lasagna met de overgebleven bolognese saus van koken met Karin.
Deze week moet ik nog wat verzinnen met tomaten, die zijn bijna niet meer goed ;-)
Maar voor vandaag een tip, voor aardappelen die over zijn. Wij zijn met zijn vijven en niet iedereen heeft altijd evenveel trek. Ik schil een aantal aardappelen en soms gaan ze op en soms niet.
de overgebleven aardappelen bewaar ik in bakjes in de grote koelkast.
Vandaag was de dag dat ik de al ontdooide gehakt van een pond ging gebruiken tezamen met mijn overgebleven aardappelen. Het gehakt was al ontdooid en netjes weggezet met een omgekeerde oude broodzak in de koelkast. Ik had namelijk een beetje gebruikt voor de soep afgelopen zondag en dus moest het gehakt nu wel gebruikt worden.
Ik had voor deze gelegenheid twee preien gekocht bij de markt voor 50 cent voor twee preien er zat namelijk een plekje op.
De kosten waren dus voor nu alleen 50 cent voor de preien. De rest kwam uit restjes en voorraad. klik hier voor het recept:
klik
Ik bewaar ook altijd stukjes vlees uit de sju pan. Soms is er een gehaktbal over of een hamburger of een worstje dat vries ik in. Eens per week eten we dan aardappelen met overgebleven vlees in een sju pannetje. Als je het snel terugkoelt door het bakje met vlees in een bak met koud water te zetten, kun je het best langer bewaren mits je het hebt ingevroren.
Morgen eten we de overgebleven fussili als maaltijd salade voor mijn dochter een vega, en voor mij een met kip. Ik maak een klein sausje met yoghurt en ketchup en wat kerrie. Ik snijd wat augurken fijn en wat komkommer. voor mij gebruik ik maar twee kleine schepjes fussili.
Voor de mannen maak ik alweer iets uit de oven een lasagna met de overgebleven bolognese saus van koken met Karin.
Deze week moet ik nog wat verzinnen met tomaten, die zijn bijna niet meer goed ;-)
Abonneren op:
Posts (Atom)











