woensdag 24 augustus 2016

Wat is mijn begroting?

Op de (althans in Friesland) zijnde warmste dag van het jaar ;-) Heb ik zitten boekhouden.
Overzicht, is regel nummer 1 als je geld wilt besparen.
Altijd heb ik mijn begrotingen gedeeld, en ook nu zal ik dat weer doen.
Natuurlijk hoort dat ook keurig aan het einde, of aan het begin van een nieuw jaar, maar ook als er dingen veranderen is het maken van een nieuwe begroting een goed idee. Het is voor mij een sport om te kijken waar ik weer geld op kan besparen. En ook nu heb ik weer een aantal posten gevonden.
Die zal ik straks nog wel even bespreken.
Voor iedereen is de reden om te consuminderen anders. Voor mij was het jaren noodzaak. We hadden een eigen bedrijf en hoe minder je naar jezelf overmaakte hoe meer buffer je in de zaak had "voor zo nodig"  Mensen die langer meelezen, weten dat wij ons bedrijf vorig jaar verkocht hebben. We hebben daaraan een goede buffer overgehouden. In ons huis hadden we echter de afgelopen jaren mondjesmaat geïnvesteerd, en zo hebben we de afgelopen maanden de keuken vernieuwd en andere klussen uitbesteed. Die echt moeten of moesten gebeuren.

In ieder geval, overzicht is belangrijk. En ik doe dat gewoon op papier. Als je op de foto klikt kun je ons huishoudboekje zien.


Als eerste de hypotheek. Ons huis staat niet onder water, we hebben ons huis destijds van de woningbouwvereniging gekocht. Wel is ons doel om een deel versneld te gaan aflossen. We hebben ook al een deel afgelost. We kochten ons huis in 2003 voor 117 000 euro, maar hebben daar wel een verbouwingsdepot bij genomen. De huizen worden hier rond de 145000 euro verkocht.
Eigenlijk wilden we wel eens een ander huis, we betalen veel geld voor het OV van de kinderen. Al onze kinderen ( onze jongste zit op een speciale basisschool) zitten in de stad (35 kilometer verderop) op school.
Uiteindelijk hebben we besloten dat toch voorlopig niet te doen. Ik wijd daar later een uitgebreidere blogpost over.

zorgverzekering Is één ( mijn man) met verplicht eigen risico en een aanvullende verzekering met orthodontie tot 1750 euro per kind. Voor oudste zoon heb ik het laatste half jaar zelf moeten betalen. Maar die is nu van zijn beugel af. Dochter heeft nog wel een beugel. En ook ik zal in het najaar een beugel krijgen. (daarover later ook meer) Ikzelf heb het maximale eigen risico. Ik had niet voorzien dat ik dit jaar allerlei problemen op lichamelijk danwel geestelijk gebied zou krijgen en daarom heb ik extra zorgkosten (zie onderaan het briefje) Ik heb al wel vijf jaar het maximaal eigen risico en daarom ook al heel veel geld uitgespaard.

xs4all  provider/tv/telefoon is aan de hoge kant, we zijn wel tevreden over deze provider. Mijn man regelt dit altijd. Hij heeft nu het vaste bellen opgezegd en dat scheelt na de maand opzegtermijn ook weer 10 euro per maand.We hebben nooit storingen, en omdat mijn man ook thuiswerkt is een goede verbinding noodzakelijk.

google apps Is nog iets wat zakelijk loopt, we hebben ook nog een online boekhoud programma die we in de lucht houden en ons gerust nog dertig euro per maand kost, daar kunnen we niet vanaf. We moeten regelmatig nog dingen opzoeken dus dit blijft nog wel even. Het online programma wordt met de creditcard betaald. daar heb ik een tegoed opgestort.

PV (personeelsvereniging) hadden we natuurlijk niet, maar op mijn man zijn werk eten ze met elkaar brood tussen de middag. Ik vind het een ingenieus idee en het geld dubbel en dwars waard!

We zijn nu bij VANde Bron. De gas en elektrisch rekening is best nog hoog en dat komt ook door de deplorabele staat van onze isolatie. Daar wordt wel aan gewerkt, met een aantal verbouwingen. Daar kom ik later vast nog op terug

netflix gaan we van vijf accounts naar een dat heb ik net geregeld en nog niet doorgevoerd in mijn huishoudboekje.

Volkskrant is tot december. Dit was een aanbieding.

OV hebben we ook besparingen in doorgevoerd, daar schrijf ik later uitgebreider over, maar onze zoon is ipv met de trein a 149 euro per maand met de bus gegaan (105€ p mnd) en onze dochter gaat sinds vorig jaar ook met de bus naar de stad en daar betalen we dus ook ongeveer €105 per maand voor. Later meer.



De budgetten heb ik op een hoop gegooid. En staan op €650 euro. Ik houd dat nauwgezet bij in mijn agenda en zal jullie komende maand ook van op de hoogte houden.

Dit keer betracht ik wel enige terughoudenheid in het laten zien van onze inkomsten. Voorheen betaalde ik ons een modaal of net onder modaal salaris uit, maar nu krijgt mijn man (ik heb geen betaalde baan) een marktconform salaris. Bovendien krijgen we de maandelijkse hypotheekrente aftrek ipv dat het achteraf wordt verrekend. Toch zal ik in de balk naast mijn blog bijhouden hoeveel we gespaard hebben die maand. Achteraf gaat dat dan in bepaalde spaarpotjes maar daarover later ook meer.

De auto staat niet in de lijst want die hebben we van het bedrijf waar mijn man voor werkt. We betalen daar bijtelling over. We gebruiken de auto dus ook privé de diesel wordt ook prive vergoed, en ook het gebruik van de telefoon. De grootste besparing vind ik een tweede auto wegdoen of neit bezitten, wij wonen op het platteland maar ik heb geen rijbewijs en ook geen auto dus de kosten ook niet.

Het boekje komt op zijn totaliteit uit op €1821 en met de budgetten op €2471 euro. De extra zorg betaal ik nu dus gewoon van de lopende rekening zonder het potje zorg aan te spreken.

De budgetten zijn boodschappen/ kleding/ drogisterij artikelen en dergelijke.

Hoe vaak maak jij een begroting?