zondag 18 augustus 2013

Oogsten

Dat het weer tijd wordt om te oogsten zie ik niet alleen in mijn eigen tuintje, maar ook bij de hobbytuinders om mij heen. Veel groenten die "over"zijn. Ik heb maar 3 vriezer laden en spaar voor een kleine erbij. Dat potje is nog niet echt heel erg goed gevuld dus ik ga vanavond maar weer eens wat spullen op marktplaats zetten. Wellicht zijn er wat mensen geïnteresseerd en kan ik weer een paar euries in de vriezer pot stoppen.
Ik vind voor voorraad een vriezer namelijk heel erg handig. Er zijn hier bonen te over en ik blancheer ze en stop ze in diepvrieszakken of glazen potten.  Zo kreeg ik eergisteren een hele zak rode bessen toegestoken en een hele tas met appelen.
Zaterdagochtend heb ik ondanks de zooi in huis :-( Eerst de bessen afgehaald en jam van gemaakt. Vier grote potten en de jam is overheerlijk. Natuurlijk wel even een potje naar de gulle gevers brengen, wie weet krijg ik meer :-)
De voorraadkast staat ook nog vol met vlierbloesemlimonade. Er is nog genoeg havermout en pasta voor een lange tijd. Ik ga volgende week hopen dat ze bij een tuinder in de buurt nog meer van die tomaten hebben die ik daar deze week kocht. Onbespoten en van die heerlijke sappige. Een kilo voor een euro. Stel ik mag er 3 kilo mee dan kan ik daar onwijs veel pastasaus van maken.

Pastasaus is makkelijk te maken.


Nodig:
1 kilo tomaten
2 uien
2 knofloooktenen of drie als je de moed hebt :-)
oregano
of marjolein
rozemarijn
peterselie
basilicum

Fruit de uien, en knijp de knoflooktenen door de pers.  Doe dit in een pan met een dikke bodem met een paar druppies olijfolie. Voeg de tomaten in stukken en ontveld toe. Voor de nono 's tomaten ontvellen is een makkie, kook water in de fluitketel giet het in een RVS beslagkom en dompel de tomaten onder, na vijf minuutjes pel je die dingen op je gemakje snij je ze in stukken en voeg je ze toe aan de uien en de knoflook in de pan.
Druk de tomaten met zachte dwang stuk in je pan. Zet dan de staafmixer er nog even in. Als het een brij is voeg je de peterselie, marjolein of oregano, rozemarijn, basilicum en peterselie toe. Hak het allemaal lekker fijn. En roer het door de saus. Laat zeker op een klein pitje twintig minuten ploppen.
Laat het afkoelen stop het in de glazen potten en vries het in. JE kan het ook wecken. MAar daar heb ik een haat liefde verhouding mee.

Overigens alle kruiden komen uit mijn eigen tuin. En je kan nu in de winter nog genieten van de kruiden die je deze zomer hebt laten groeien.

Morgen weer een moestuinmaandag. En de eerste schooldag voor de basisschool kinderen.
Hierbij een update van mijn to do list

Opruimen kamer
gang
keuken
bijkeuken
Ramen lappen
wassen
was vouwen
stofzuigen en dweilen

grote kast in kamer opruimen
gang verkoop/kampeer/vis spullen opruimen
Voorraadkast opruimen... Echte rotzooi

Zoals jullie weten ben ik deze vakantie bij @Valhalla geweest. Daar heb ik gezien hoe het echt moet minimalisme. Ik houd jullie op de hoogte!