vrijdag 19 juli 2013

Vroeger was alles beter

Vandaag had ik tijdens het koffiedrinken een gesprekje met manlief.
We keken door het raam en zagen onze twee jongens lekker in het zwembadje spetteren. Hij merkte op dat ze veel plezier hadden voor weinig. Ik kocht het zwembad in de opruiming bij een internetwarenhuis. Het andere zwembad was al vaak hersteld maar er waren nu te veel gaten. ;-) Dus echt tijd om het te vervangen. Mijn vriendin moest nog iets van plastic hebben voor over de pizzaoven en daar kon het badje nog prima dienst voor doen.
Mijn man mompelde nog 'een kinderhand is gauw gevuld'
We kregen na die achteloze opmerking een gesprekje daarover. Eigenlijk is er voor kinderen best veel veranderd als we onze eigen jeugd in ogenschouw nemen. Mijn man is 38 en ik ben 34. Mijn man ging toen hij elf jaar was naar voormalig Joegoeslavië op vakantie. Mijn schoonmoeder een echte consuminderaar heeft mij wel eens verteld dat die vakantie niet meer dan vijfhonderd gulden had gekost. Eten had ze mee, uitstapjes waren naar de zee en ze kampeerden. Dat kon ook niet anders want mijn schoonvader had maar een gewone baan. Zij was huisvrouw en spaarde gewoon netjes het hele jaar voor de vakantie.
Mijn man voetbalde en had gewone kleding of gekregen en anders had je hier in Friesland maar beperkte keuze de bentex of ter meulen post.
Bij mij was dat ook zo, wij hadden bijna allemaal in onze klas kleren van de bentex (dus vaak hetzelfde) schoenen van de plaatselijke schoenenboer en bandjes haalden we bij de plaatselijke elektrawinkel. Bijna iedereen bij mij in groep acht (dat bestond toen wel al) zat op sport of muziek. Maar het ging nooit over wat voor kleren je aan had, welke smartphone je had of wat voor games je op de x box speelt dat was er nog niet. Wij keken naar Bassie en Adriaan (spannend), Suske en Wiske en de Freggels. Ik zat op een Christelijke School en mijn ouders gingen naar de kerk dus Theo en Thea zag ik stiekum. Medisch Centrum West mocht ik ook niet kijken. Dat vonden mijn ouders bagger. Ik keek wel eens naar Dick Paschier. Spelen deden we buiten, winters schaatsten we en zomers gingen we zwemmen op de punt. Rages hadden we natuurlijk wel met stickers, knikkeren en een stift van 2 gulden 35 die je aan de ene kant kon gebruiken om te schrijven en de andere kant om de pen uit te gummen. En gepest werd er ook wel als je dik was (oei dikzak ai ik verdring mijn leed ;-), een bril droeg of buitengesloten werd van clubjes op de woensdagmiddag/

Dan is zonder fout sentimenteel te doen er wel heel erg veel veranderd voor onze kinderen. Zij kijken naar MTV?Nickelodeon bagger en denken dat je zo knap moet zijn als die jongen van Big Time Rush. Ze gaan drie of vier keer in de week naar waterpolo, zangles, musicalclubjes en Rots vuur en water cursussen om maar van die faalangst af te komen. Er is zelfs hier ooit een vriendinnetje geweest die dat deed om straks zelfverzekerd voor de jury van Idols te staan.
Ik wil geen moedeloze zeikerd lijken, maar bij Gordon vergeleken is Jacques d Ancona peanuts.(die werd in onze tijd uitgefloten bij de mini playbackshow)


Nou wil ik hier helemaal niet gaan zeggen dat het vroeger allemaal zoveel beter was. Maar het valt mij op dat het bij mijn zoon in de klas normaal is dat je een iphone hebt, de nieuwste playstation, spijkerbroeken van 150 euro en een jas met een bontkraag van N.ickelson. Als ouders die kinderen nu al leren dat 150 euro voor een jeans normaal is, hoe moeten ze dat dan later doen als ze beginnend stratenmaker/systeembeheerder/verpleegster/ kapster zijn. Van een beginnend salaris kan je dat niet betalen hoor, min je vaste lasten.
Of springen ouders dan ook nog bij?-------

Ik wil helemaal niet zo lijken dat vroeger alles beter was, maar veel problemen van nu komen door onze eigen verwende prinsjes of prinsesjes die niet met geld om kunnen gaan, daar zou Elma Drayer eens een boek over moeten schrijven!

Wat vind jij?










12 opmerkingen:

  1. ik vind het allemaal te snel gegaan is. in de afgelopen 10 jaar kon het echt niet op. teveel van alles , de maat is weg. hebben hebben en niets/weinig ervoor over willen hebben, of ontberingen zoals ze dat vroeger hadden. tevreden zijn in deze maatschappij is een kunst !!
    geniet ervan, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben (heel;) wat ouder dan jullie en ben nog uit de tijd dat er geen tv.
    was en later alleen een wit -zwart toestel ....
    Ik kan er ook zo van schrikken hoe snel het allemaal gaat!
    en hoe duur alles is geworden sinds de komst van de euro (ik reken nog
    altijd om naar belgische frankskes ;)
    Ben bang voor de toekomst van onze kinderen.....we probeerden om ze
    niet te erg te verwennen maar ongemerkt sluipen die dingen er toch in....
    Gsm bv. (ook een beetje om onszelf gerust te stellen dat ze ons konden
    bereiken als er iets was.....een laptop hebben ze tegenwoordig standaard
    nodig in school enz...)
    Het gaat allemaal nogal makkelijk tegenwoordig vind ik....
    en jongeren zijn erg beïnvloedbaar door vrienden en klasgenoten....
    horen er graag bij al is het maar met die dure broek....
    Als ze hier iets graag willen hebben, proberen we ze er zelf doen voor
    te sparen met babysitten of vakantiewerk....dan voelen ze dat er toch
    ook iets voor moet gedaan worden....maar makkelijk is het niet kinderen
    een goede financiële opvoeding geven vind ik....ik troost me maar met
    de gedachte dat wij het ook moesten leren met vallen en opstaan
    en er ergens wel iets zal blijven hangen van onze (hopelijk) goede raad ;)

    Mijn moeder zei altijd dat ze blij was dat ze nu geen kinderen meer
    moest grootbrengen omdat er zo'n groot aanbod is van hobby's en
    spullen....en dat het vroeger makkelijker was?

    Om even op je vraag te antwoorden....hier in België gaan de kinderen
    na drie jaar kleuterschool, zes jaar naar de basisschool en daarna
    zes jaar naar het middelbaar onderwijs....
    Jongste dochter heeft deze laatste zes jaar achter de rug en kan
    nu een keuze maken tussen een hoge schoolopleiding of universiteit....
    Ze is dit jaar 18 geworden....

    Fijne avond nog! oeps zie dat het al middernacht is dus slaapwel!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat inderdaad veel te snel, het ene is nog niet uitgevonden dan is er al weer wat nieuws op de markt. En kinderen zijn daar erg gevoelig voor. Bij ons was het ook altijd zo dat we een basis bedrag voor kleding hadden en als de zoon dan zo'n dure broek wou moest hij zelf maar geld verdienen daar voor. Hij werkte in een winkel in zijn vrije tijd. Gelukkig bleef dat bij 1 of 2 van die dure kleding stukken en toen zag hij ook in dat je voor die prijs wel 4 kon aanschaffen. Al doende leert men. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het gaat inderdaad veel te snel, het ene is nog niet uitgevonden dan is er al weer wat nieuws op de markt. En kinderen zijn daar erg gevoelig voor. Bij ons was het ook altijd zo dat we een basis bedrag voor kleding hadden en als de zoon dan zo'n dure broek wou moest hij zelf maar geld verdienen daar voor. Hij werkte in een winkel in zijn vrije tijd. Gelukkig bleef dat bij 1 of 2 van die dure kleding stukken en toen zag hij ook in dat je voor die prijs wel 4 kon aanschaffen. Al doende leert men. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk soms,dat het vroeger gemakkelijker was voor de kinderen. Je was sneller tevreden. Hoefde niet zoveel te kiezen. En misschien was de groepsdruk niet zo groot. Maar grappig,dat jij met jouw leeftijd dit schrijft. Ik(66 jr) denk dit soort gedachten ook wel eens en dacht,dat het aan mijn leeftijd lag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dus hihih, ik heb een vrij scherp geheugen en herinner mij echt dingen nog als de dag van gisteren.
      Ik vind dat kinderen zoveel druk kennen tegenwoordig

      Verwijderen
  6. Er is zeker veel keuzestress. Ik maak het de allerjongsten soms wat makkelijker. Dan zeg ik in de winkel. DAT of DAT en niets anders !!
    Ik heb lang geprobeerd om te kinderen niet al te verwennen, maar zij kwamen (de oudsten)dan echt in opstand. Een laptop is een MUST, oortjes OOK, een GSM is niet te missen (vier hebben er hier al één: die zijn 16,14,13 en 11)en dan al dat errond. Pfff. Ik word er soms zelf moe van.
    Zelfs bij mij was het veel eenvoudiger en zo oud ben ik nu ook weer niet :-).

    Er is echt ontzettend veel veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het voor ons trouwens veel gemakkelijker was: onze jeugd. Ik heb soms medelijden met hen. Ze weten ook veel te veel vind ik voor hun leeftijd.

      Verwijderen
  7. Ik ben opgegroeid in de Alblasserwaard en dus buiten.Mijn moeder kocht ook via Ter Meulen post of als we in Rotterdam waren bij Oma aldaar. Wij speelde buiten met oude kleren aan en tv kijken dat was op zaterdagmiddag met stuif es in en ren je rot. Maar veel programma's waren gewoon taboe omdat het niet verantwoord was en op zondag bleef de tv uit . Een nieuwe fiets kreeg je als je naar de middelbare school ging en je ging gewoon op de fiets. Ik ben 48 dus wat ouder maar ook opgevoed met kleding die doorgegeven werd en gewoon buiten spelen en tenten bouwen van oude lappen en schaatsen en zwemmen in natuur water. Op vakantie gingen we naar de veluwe want daar was een huis van de familie ( 2 tante's die in een verpleeghuis zaten) en eten wat de pot schaft. Oftewel geen overdreven luxe dingen en tevreden zijn met wat je hebt /had. Tot ongeveer 12 jaar geleden hadden wij een volkstuin en gingen we daar naar toe in de zomervakantie end e weekenden, de kinderen vonden dat heel gewoon. Uitstapjes maakte we naar Artis met de jaarkaart en de rest spaarde we voor . Nog steeds sparen we voor de zomervakantie en uit eten gaan is bij ons nog steeds een luxe iets . Inmiddels hebben allebei de jongelui een telefoon en die betalen ze zelf, dure merkkleding geven ze niet om.Ze kopen allebei op de markt, zeeman etc. Onze dochter wilde een eigen laptop prima maar dan spaar je daarvoor. Ze hebben gelukkig geen schulden en geven niet om merken enz.Met tv kijken is het nog steeds zo er zit een knop op dus hij gaat uit als er niets is en pakken ze maar een boek of een goede dvd als ze perse wat willlen zien. Gelukkig hebben ze zich nooit erg laten beïnvloeden door druk van klasgenoten etc al waren ze daardoor wel buitenbeentjes. Ik zal niet zeggen dat vroeger alles beter was ik denk alleen dat je eerder tevreden was met wat je had of kreeg er was simpelweg niet zoveel mogelijk als nu en ouders gaven niet zo makkelijk geld uit aan dingen die geen prioriteit hadden.Tegenwoordig lijkt het wel of het gewoon is om een krediet of lening af te sluiten om maar dingen te kopen .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn jongens schrikken soms als manlief en ik vertellen wat er bij ons "maar" op tv was. Nu vinden ze het normaal dat er vanaf 6u 's morgens als kinderprogamma's zijn. Hier dragen de kids wel dure kledij maar koop die alleen tijdens de solden, outlet, ... Ze hebben ook kledij van Hema ofzo. En ik geef ze ook door. De jongste draagt nu ook spulletjes van 8-9 jaar geleden.
    Mijn zus haar kids die worden wel grootgebracht met de nieuwste en duurste spullen. Onze oudste zit op (wedstrijd)turnen, haar zoontje( 4jaar) doet paardrijden want het moet toch meer zijn als bij ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik herken dat veel basisschoolkinderen inderdaad al met een iPhone lopen. Echt absurd!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben 42 en kan me van de lagere school toch ook wel wat dingetjes herinneren die niet zoveel verschillen van nu. Zo droegen veel kinderen in mijn klas al merkkleding denk Oilily, Adidas enzo. Wij hadden een turkenburg winkel in het dorp (zoiets als zeeman nu) en als je in die kleren liep werd je gepest. Ook was er een attari spelcomputer die erg hot was en ook van die handheld spelletjes van oa attari (donky kong) en die waren ook een must have en duur.
    De kinderfeestjes waren een soort van competitie van wie de leukste spelletjes bedacht of een film op een groot scherm (die dan gehuurd moest worden). Nu kom ik een dorp onder Amsterdam en we hadden naast een paar hele arme kinderen ook een paar hele rijke in de klas. Eentje kreeg iedere dag een chocoprins in een papiertje mee dat vonden wij wat. Ik kreeg een evergreen uit het pakje en schoolmelk. Dan had je echt honger in de lunchpauze.
    Grappig is dat merk kleding op de school van onze kinderen (zelfde dorp) helemaal niet speelt. Zelfs op de middelbare school van zoon niet..
    Idd wel veel telefoons. Bij ons moeten ze wachten tot ze naar de brugklas gaan.

    BeantwoordenVerwijderen