dinsdag 2 april 2013

Huishoudschema 3.0

Na weken van proberen bijschaven en mezelf een dikke schop tegen mijn achterste is het gelukt. Het ultieme schoonmaakschema.

Let op hier volgt ie!


maandag


opruimen, stofzuigen kamer, wassen, vouwen en washok schoonmaken
Afstoffen kamer (1 kastje onder handen nemen) WC schoonmaken

dinsdag


Douche schoonmaken, wassen, vouwen en strijken ramen lappen. Evt paar boodschappen. opruimen van kastje of plankje

Woensdag


1 ste en 2 e verdieping schoonmaken. Stofzuigen en afstoffen.
stofzuigen kamer (met de Franse slag)

donderdag


werken.. en boodschappen

vrijdag


Beneden verdieping stofzuigen en dweilen. Boodschappen doen.
Vis verschonen

Zaterdag

 

De tuin doen, moestuin

zondag


administratie

Dagelijks wederkerende activiteiten zijn wassen (zucht), kasboekje bijhouden,
kinderen achter de vodden zitten om op te ruimen.
Mijn eigen chaotische karakter onder controle houden.
En o ja genieten van het leven :)


Ik moet deze weken flink aan de slag want als alles een beetje "bij"is gaat het vanzelf. Er is door ziekte en wen periodes op school best wat blijven liggen. Vandaar dat de puntjes op de i gezet moeten worden. We noemen het gewoon de grote voorjaarsschoonmaak!




15 opmerkingen:

  1. Werken is een ochtend in de week in het bedrijf van ons samen overigens waar ik niet betaald voor krijg hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou k ben ook niet zo structureel aangelegd wat het huishouden, maar ik doen dan meerdere keren 10 min systeem, dan raas ik in 10 min door een bepaalde ruimte, ruim alles zo snel mogelijk op->5 min stofzuigen en het oogt iig weer ruim en fris :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goed idee, ik merk dat ik wel een schema nodig heb, :(

      Verwijderen
  3. Ik doe niet iets op een bepaalde dag maar heb op het einde van de week wel altijd alles gehad. Daarnaast heb ik twee hele grote klussen klaar en dat was de zolder en de garage. Beide doornen in het oog, maar nu is alles heel mooi. Voor mij mag de zon beginnen te schijnen en kan ik lekker naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van die grote dingen inderdaad, het is mij nu een doorn in het oog dat de muren lelijk zijn. Die moeten nodig geschilderd

      Verwijderen
  4. Ik doe gewoon de dagelijkse dingen wc schoonmaken
    bed en slaapkamer(10 minuten )was enz.
    En als extra wil ik een schema maken van twee keer in de week iets extra,s gaan doen.
    alle lampen afsoppen....alle deurklinken afsoppen door het hele huis.
    de andere week weer 2 keer dingen bijvoorbeeld boven op de kasten door het huis...bovenste richels deuren.
    dat schema heb ik nog niet gedaan maar ga er binnenkort mee beginnen dan komt alles vanzelf aan de beurt.
    Die week erop weer iets anders z

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verschrikkelijk gewoon hoe snel alles verstoft als je even niet je normale ritme kan volgen wegens ziekte of wat dan ook. Het is dan altijd een week hard doorwerken om terug bij je vertrekpunt te geraken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker ik heb alle was erdoor met dit mooie weer. Maar het lukt me vandaag niet om boven iets te gaan doen. Ik heb echt ook een beetje de griep spierpijn enzo. Het weekend heb ik boven stofgezogen. Vandaag haal ik het beneden erdoorheen en dan volgende week maar weer een kans.

      Verwijderen
  6. Jij en ik hebben ongeveer hetzelfde schema. Alleen de boodschappen doe ik op woensdag. En ik hoef niet in de tuin te werken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien ook wel een goed idee voor mij om een schema te maken. Dagelijks wel de was. Vaak doe ik veel op maandagochtend (2 kids naar school), maar verder niet echt regelmaat. Ik eens bekijken of ik aan de hand van jou schema ook iets kan maken wat voor mij gaat werken. En dan me er ook nog aan houden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ziet er goed uit, alleen lap jij elke week je ramen? Of wissel je het af? (voor, achter, binnen, buiten enzo)? jeetje... ik moet ook nodig een schema

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. precies zoals jij het zegt elke week een gedeelte, ik houd ook van ramen lappen hoor. :)

      Verwijderen
  9. Op de site hetgezelligehuishoudclubje staan heel veel schema's en andere handige tips

    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen