dinsdag 2 oktober 2012

Kleding voor de kinderen

Wat heeft een mens nou helemaal aan kleding nodig, vroeg ik mij af toen ik voor mijn rommelige kledingkast stond. Ik besloot hem eerst maar eens grondig op te ruimen.
Aha nog 3 planken over. Nu de zomerkleding eens onderin de kast leggen. Alles wat aftands is of niet mooi meeer kna ook weg. Tellen daar ieniemienie gaatjes ook in mee? Wat mij betreft niet.
Nu mijn jassen collectie. Dat wil zeggen ik heb er niet een. Ik bezit een oud vest van de man, met een gehaakte poncho eroverheen. Dat gebruik is als tussenin jas. Soms al wel wat koud. Dan heb ik nog een rode winterjas. En die was al tweedehands toen ik hem kocht. Hij is nu alleen nog voor in de tuin.
Ondergoed heb ik voor een week en dat is genoeg. een sport beha en een gewone beha. En twee kapotte beha s die ik nog wel kan repareren.
Slotsom een lekker warme panty of legging ofzo en een spijkerbroek zonder gaten + winterjas moet ik mijzelf aanschaffen. Dat wordt wat tijdens de not buying month..

Dan jongste. Alle kleren zijn te kort of te klein. Er zijn twee jasjes die hij als trui kan dragen. Zijn spijkerbroeken ook tweedehands gekocht vertonen sleetse plekken op de knie. Dat kan verholpen worden met een strijkplakkertje. Maar zindelijk worden technisch is het handig om nog twee spijkerbroekjes bij te kopen. En een paar warme truien. Aangezien het nu al koud wordt.

Dochter heeft vijf jaar in gekregen winterjassen rondgelopen. En nu is de voorraad opgedroogd.
Ze heeft nog een oude die eigenlijk ook te kort wordt. Ze heeft gelukkig wel dichte schoenen laarzen in haar geval. Die ik in Januari in de opruiming heb gekocht. Een winterjas en wat ondergoed.
Gelukkig regelt oudste zoon middels kledinggeld het zelf.

Ik hoorde laatst iemand die voor een kind 300 euro budget in haar portomonee had gedaan. Als kledingbudget. Ik vond dat heel veel dat hebben onze kinderen niet eens per jaar!
En toch hebben ze altijd goede kleding aan. Wat grotendeels bij de tweedehandswinkel vandaan komt.

Wat geef jij uit aan kleding en zou je er op kunnen besparen?

24 opmerkingen:

  1. Nou, wij geven 50 euro per maand aan kleedgeld voor onze twee oudsten. Daar moeten ze alles mee doen. Dat zul je dan wellicht veel vinden, maar zie het ook als een stuk zakgeld.
    Voor onze jongens ben ik niet zoveel kwijt, ook veel tweedehands en voor oudste zoon koop ik ook wel nieuwe dingen, er volgen er immers nog twee die het daarna nog aankunnen.
    Zelf ben ik ook sober en doe al jaaaren met dezelfde zomerjas, inmiddels echt antiek, gebruik hem nu voor "achter". Mijn Farmer heeft weleens een nieuwe werkbroek nodig maar overhemden of shirts zijn ook nogal eens tweedehands.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jolanda dat vind ik helemaal niet veel! ik vind 300 euro heel veel hihhi! JE moet es een andere zomerjas meid! Trouwens je hebt een keer een foto op je blog gezet en je lijkt en bent nog mega jong!

      Verwijderen
  2. Wij krijgen nog wel eens wat, en ik koop bij de Wibra en Zeeman. Laatst deed ik duur, en gaf 19,95 uit aan een broek van de Hema. Over het algemeen vallen de kledingkosten bij ons wel mee gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vind de wibra en zeeman ook goed hoor die kleding blijft ook nog best wel mooi in de was!

      Verwijderen
  3. Wat ik er precies aan uitgeef weet ik niet precies. Maar voor Ukkepuk maak ik veel kleding en koop ik op MP ook kleding en ze krijgt kleding van haar grote zus. Voor haar koop ik wel nieuw ondergoed en goede warme handschoenen en natuurlijk schoenen of laarzen.

    Middelste is een goede snuffelaarster wat koopjes betreft en ik maak voor haar ook kleding. Voor de rest shopt ze vaak in mijn kleding om te bietsen... dus eigenlijk heeft ze twee kledingkasten :)

    Voor oudste is het lastig, heeft vaak duurdere broeken doordat álles wat goedkoper is enorm wijd is. Blijkbaar moet iedereen erin passen :(. Maar over het algemeen mag ik niet mopperen... Op verzoek maak ik voor hem ook kleding.

    Absoluut geen € 300,00 budget per kind...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze kinderen hebben van kleins af aan veel tweedehands kleding kunnen dragen (gekregen van neefjes en nichtjes). Nu wordt dat minder. Zoonlief is de neef van wie hij kleding kreeg voorbij gegroeid en dochter wordt kritischer in haar kledingkeuze. We hebben er nu dus wel meer kosten aan, maar ik blijf kritisch op de prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies daarom ben je ook een consuminderaar

      Verwijderen
  5. Ik kom wel aan die €300 denk ik. per jaar dan. Voornamelijk voor goede schoenen, want zoonlief heeft moeilijke voeten en een eigenwijze smaak.
    Verder toch steeds meer en meer tweedehands. Toevallig net via marktplaats zijn winterkleding aangevuld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja per jaar, maar per drie maanden is het wel heul veel vind je niet?

      Verwijderen
  6. Ik koop elk seizoen wat nieuwe kleding voor Rick.
    Wat te klein is en wat er goed uitziet gaat naar een nichtje van manlief. Zij heeft een drieling, 2 jongens en een meisje, en zij kan de kleding goed gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi is dat mekaar helpen ik bak altijd taart als ik weer een grote doos heb ontvangen

      Verwijderen
  7. Ik heb vorige zondag mijn slag geslagen op een tweedehandsbeurs van de Gezinsbond.
    Ik had voor 37 euro : 2 jassen(een knielange en een korte, allebei donsjassen), 3 spijkerbroeken, 2 truien, 1 sweatshirt,1 jogging, 1 pyama, verder koop ik ook veel kleding op rommelmarkten. Ondergoed, kousen en schoenen koop ik nieuw. Wat ik precies uitgeef weet ik, ik schat zo tussen de 300 en 400 euro per jaar, en inderdaat, de grootste kost zijn de schoenen, dat vind ik wel belangrijk, schoenen moeten degelijk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad maar schoenen heb je tegenwoordig ook wel goed bij de scapino en zelfs hush puppies ofzo. Die koop ik voor klein zoontje

      Verwijderen
  8. De exacte kosten weet ik niet. Meestal koop ik op mp een groot pakket voor de volgende maat. Daar zitten al vaak wat stukkne bij die ze in de "lopende" maat al aan kan. Meteen heb ik dan ook wat liggen voor als er weer een groeispurt is geweest (zoals deze zomer....).

    Verder kocht ik van de week een nieuwe winterjas voor de kleine dame voor 5 euro, collectie van vorig jaar. En kocht ik een echte dikke winterjas hartje zomer op mp voor 6 euro.

    Schoenen koop ik meestal in de zomer, dan heeft de plaatselijke schoenenzaak opruiming. Soms koop ik wel eens een "goedkoop" merk, maar daar krijg ik eigenelijk altijd spijt vn, slechtere kwaliteit.

    Groet Kopka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies je moet oogsten als de zon schijnt!

      Verwijderen
  9. Ik zou zelf graag wat meer 2e hands willen kopen, maar gezien mijn (omvangrijke) maat kan ik bij de kringloop niet goed terecht. MP is dan een optie, maar tezamen met verzendkosten heb je dan niet veel profijt meer van de voordelige prijs.
    Ik probeer dus veel in de opruiming te scoren, maar makkelijk is het dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf ook een grote maat maar ik koop veel donker zwart spul bij de wibra of zeeman of bristol en dat is echt wel mooi spul!

      Verwijderen
  10. Ik wil me niet komen moeien hoor...maar ooit al eens stilgestaan in welke omstandigheden mensen moeten werken die kleren voor zeeman, Aldi en wibra enzo moeten naaien...als je daar t-shirt's voor 2 euro kan kopen...en Mijnheer Wibra moet daar nog transportkosten, loonkosten enz..van betalen èn dan nog winst maken (want zowel hij als Mijnheer Zeeman zijn geen liefdadigheidsinstellingen) ...kinderarbeid zal ook wel dicht op de loer liggen...ik heb er alle begrip en respect voor dat je wil consuminderen...maar soms moet je ook eens stilstaan dat goedkoop ook een keerzijde heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat besef ik mij wel hoor. En soms komt het schip met geld voor liggen en dan haal ik er wat centen uit om verantwoorde kleding te kopen. Dit jaar ligt dat schip met geld er nooit. Daarom veel tweedehands en heel vaak dus niets. /Net als met bio graag bio, of streekproducten. En geen toevoegingen zoveel mogelijk basis. En soms is dat bio en soms ook niet. Nu is warmte, een dak boven ons hoofd en een boterham tussen de middag belangrijk

      Verwijderen
  11. Wij zijn rond 400€ per 3 maanden kwijt voor 3 kinderen. Bezuinigen op schoenen doe ik niet. Kleding voor ze haal ik bij HM, Zara, Hema en soms Esprit. Het is wel iets duurder dan de Zeeman en Wibra maar de kwaliteit is toch lager.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De kinderen zijn bij ons inmiddels op een leeftijd dat ze voor hun eigen inkomen zorgen.Maar dat neemt niet weg dat ze geen dure kleding kopen , gewoon op de markt of bij de 2-e hands kraam .Zoonlief loopt voor z'n werk in werkkleding (bouw) en in z'n vrije tijd in een spijkerbroek en tshirt of trui. Hij heeft zo'n beetje de zelfde maat als z'n vader dus die leent soms dingen van hem .Onze dochter moet vanwege haar voeten wel goede schoenen hebben en manlief heeft speciaal orthopedisch schoeisel. We hebben altijd gezegd schoenen moeten nieuw en goed zijn, kleding kan 2-e hands of zelf gemaakt zijn of gewoon van zeeman. Nu nog maak ik dingen als korte broeken ,rokken en als het nodig is verstel ik het . En 300 euro per kwartaal gaf ik nooit uit voor kleding . Nu nog niet trouwens . Je kijkt toch allemaal naar je portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik moet bekennnen dat we echt heel veel rkijgen van een paar vriendinnen. Met name voor ons meisje, want iedereen heeft als oudste een meisje en als tweede een jongen en wij dus andersom. Voor zoonlief koop ik dus meer en dat geef ik dan weer aan die vriendinnen met wie ik ruil.
    Ik koop graag bij C en A waar ze naast een hoop lelijke dingen ook basic bio-cotton verkopen, wat absoluut betaalbaar is. ik koop het wel zonder de kinderen want drama's over shirts met cars erop, waar ik niet van hou, lopen we zo lekker mis.
    Hoeveel we precies uitgeven hangt van een boel factoren af en verschilt steeds.
    Ik koop ook graag vooruit, dus in de uitverkoop een maatje groter voor de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier gezin met 6 personen moet zeggen dat ik probeer om met weinig geld de kinderen er toch leuk bij te laten lopen en wijzelf natuurlijk ook het hoeft niet het hipst van de school maar zeker niet raar. vorig jaar is dit goed gelukt met in totaal 1300 euro uitgaven maar merk dat we daardoor dit jaar extra veel kwijt zijn, moet zeggen dat ik in tweedehands winkels niet heel goed kan slagen meestal, zie gewoon door de bomen het bos niet of vind het te verwassen o.i.d. dit jaar zit ik nu aan de 3000 ongeveer dit lijkt veel maar omgerekend naar de 6 personen is dit 500 euro incl. nieuwe laarzen/schoenen winterjassen e.d. en minimaal 3 nieuwe stellen kleding per persoon vind ik dit toch nog netjes. Kijk liever geef ik maar 1200 er aan uit maar er zijn heel veel mensen in mijn omgeving die per seizoen per kind 500 euro uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen