dinsdag 16 oktober 2012

Consuminderen gaat met schokjes

Volgens mij bestaat het niet dat je meteen een bespaar goeroe bent.
Ik heb mijn hele leven niet duur gedaan, maar de laatste paar jaren kan ik pas echt zeggen dat ik grip heb op de zaak. Dat gaat bij ons wel met schokjes. Want als ik alleen maar een heel basis salaris die alleen de vaste lasten dekken kan betalen dan kan ik niet veel sparen en ook niet extra aflossen op ons doorlopend verdriet..
Dat de crisis ook bij ons heeft toegeslagen daar heb ik wel eerder over geschreven.
We hebben toen een aantal maatregelen genomen. Maar we hebben nu besloten om nog wat rigoureuzer te werk te gaan. Ik snoei enorm in de verzekeringen.. En in goed overleg gaat de arbeidongeschiktheidsverzekering eruit. Voor de niet ondernemers onder ons dat is een ontzettend dure verzekering waar in ons geval mijn man ook bij een aantal dingen wordt uitgesloten.
Als we bedenken wat we hadden kunnen bufferen met dat geld dan wordt ik er ziek van...
ook kleine verzekeringen kan in gesnoeid.
En dan nog een grote kostenpost het kantoor. We gaan iets kleiner maar ook veel goedkoper huren.
Al deze besparingen leveren ons bijna duizend euro op.
Nou dat is wel iets om even je best voor te doen.

Ieder dubbeltje wordt hier twee keer omgedraaid. Maar toch maak ik nog wel fouten, waarom heb ik nog steeds een abonnement op een thuiszorg instelling? We hebben geen weegschaal voor de baby meer nodig. En we hebben zelf krukken aangeschaft. omdat manlief vaker op krukken liep.
Dan kan toch die 17 euro weer bespaard worden. (per jaar)

De extra inkomsten gaan ook wel goed. thuisafgehaald loopt in deze buurt helemaal niet.
Heeft iemand hier ervaring mee? En om daar extra mee te verdienen vind ik ook zo wat.
Wij zijn wel blij dat we voor bijna honderd euro hebben verkocht op marktplaats, dat gaat dan weer in de pret pot.

Ik werk tegenwoordig met echte lege honing potten. Met daarop zakgeld, boodschappen, kapper en pret. Dat werkt bij ons heel goed.
En nu aan de boerenkool met worst, Bio en uit de streek de maaltijd kost me 2,50...


Vinden jullie ook dat besparen met schokjes gaat?