maandag 9 juli 2012

Eerlijkheid duurt het langst

Afgelopen zaterdag ging ik met jongste vriendje naar het strand die bij een camping hoort. Daar mag je gewoon vrij bivakkeren als inwoners van het dorp zijnde. Zo gezegd pakte ik de tas voor het strand in een gekregen badlaken een stok oude tupperware kan met Vlierbloesem limonade die ik kreeg van mijn moeder. Die kan gebruikten we tijdens de fietsvakantie met mijn broertje,zusje van net een jaar ouders en een hond. Als ik hem ruik voel ik de levensgrote luizen weer in mijn haar die overgebleven waren van deze vakantie. Maar dat terzijde. .
Verder pakte ik de twee zwembandjes die even erg verkleurd zijn van de kringloop. en toch maar een luier want we bevinden ons nog steeds in de oefen zindelijkheidsfase.
Maar goed op pad het is een paar kilometer fietsen. Het was lekker rustig op het strandje er was maar een ander gezin op het strand. Op de plek waar ik wou gaan zitten viel mijn oog op een opgevouwen rodig briefje. Toen ik beter keek was het een in tweeën opgevouwen briefje van tien. Ik pakte het op en zag om me heen. Ik zag de vrouw van het gezin zitten met haar kleine zoontje en besloot de vrouw te vragen of het briefje van haar was. Ze was verbaasd dat ik het niet zelf in mijn tas stopte. En reageerde met "wat goed.."
Ik besloot het briefje in mijn tas te stoppen en later te besluiten wat ik ermee zou doen. Jongste vriendje was ongeduldig op het strandje aan het springen en wilde zijn zwembroek aan. Mijn aandacht werd met andere woorden opgeëist. Toen het zwemmen en het spelen na een uurtje gedaan was. Ik fietste naar de receptie toe. Ik tilde jongste vriendje uit zijn zitje pakte het briefje uit mijn voorvakje van mijn tas. We deden de deur open de receptioniste was bezig maar ik hoefde niet lang te wachten, de andere receptioniste kwam al bij me. Ik gaf haar de tien euro en vertelde dat ik het had gevonden op het strand, en dat het niet van de mensen die zich op het strand bevonden was. De receptioniste keek me verbaasd aan en zei '" Wat eerlijk! Bedankt, we zullen het bij de gevonden voorwerpen neerleggen"Opgelucht fietste ik weer naar huis waar ik opmerkte dat ik na de uitbetaling van het zakgeld en het geld voor de trein nog maar vijftig euro in mijn portomonee had. Net toen ik het boodschappenlijstje schreef kwam de oudste zoon binnen. Ik vertelde hem van dat tientje. Zijn reactie meteen "En wat ga je er mee doen in de vakantiepot stoppen? Ik vertelde hem dat ik het had ingeleverd bij de receptie. Hij zij "jonge dat komt toch niemand halen joh"zijn hoofd schuddend over zoveel onbenul. Toch was ik blij dat ik het weer had ingeleverd.

Wat zou jij hebben gedaan?

18 opmerkingen:

  1. Zouden ze het echt bij de verloren voorwerpen leggen of zelf in hun zakken steken? Ik heb jaren in een toeristisch bedrijf gewerkt, er zijn heel wat verloren voorwerpen maar van de poetsvrouw tot de manager, velen werden al betrapt op het meenemen van gevonden voorwerpen, in die mate zelfs dat er procedures ontstaan zijn voor het behandelen ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou niet lekker zitten als ik het zou houden, maar ik zou denk ik wel zeker willen weten dat het bij de juiste mensen terecht kwam, dus ik denk dat ik mijn telefoonnummer en naam bij de receptie achter had gelaten, zodat ze me konden bereiken als de eigenaar zich meldde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook teruggeven. Afgelopen weekend wilde de caissiere mij 15 euro te veel terug geven. Dat heb ik ook terug gegeven. Het zou me niet lekker zitten als ik het hield.

    En ja, eerlijkheid duurt het langst, daarover zal ik hopelijk in de toekomst een lange blog schrijven. Maar nog even geduld uitoefenen.

    Groet Kopka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ik ben benieuwd meissie! Doe je rustig aan?

      Verwijderen
    2. Doe mijn best in ieder geval, of 't lukt is 'n tweede....ooit komt het goed houd ik mezelf voor.

      Verwijderen
    3. JA het komt ook wel goed. Je bent toch goed bezig. Jullie zijn ook van harte welkom in het Friese als je een weekendje wilt uitwaaien ofzo. Of hebben jullie alwel vakantieplannen?

      Verwijderen
  4. Ooit leverde ik een IPod in bij een kassa. Manlief zei dat ik mijn Telefoonnr achter had moeten laten... Tja, dat was slimmer geweest.. Mocht er dan niemand voor komen, dan was hij voor ons en niet voor de kassiere.
    Maar eentientje, die had ik gehouden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja ik ben waarschijnlijk in het vorige leven een non ofzo geweest. hahha

      Verwijderen
  5. Och ja wat stom ik had ook veel beter mijn naam en telefoonnummer achter kunnen laten. Ik ben weer niet zo slim natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt het prima gedaan! Ik leef volgens de regel, wat niet van mij is, geef ik terug. Dus krijg ik teveel wisselgeld, dan zeg ik dat en geef het terug. Want als ik te weinig krijg, meld ik me ook! Zo is het in balans. Dat er mensen zijn die het anders doen, is voor mij niet van belang. Ik leef hier het prettigst bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou het gehouden hebben. Zou je zelf teruggaan naar het strandje als je het was verloren? Zou je weten dat je het op het strandje had verloren? Ik vraag me idd ook af of het wel echt bij de gevonden voorwerpen terechtkomt... Ik vind het wel heel nobel dat je het hebt afgegeven!

    Toen ik studeerde heb ik een keer vijf gulden gevonden, daar was ik enorm blij mee :-) Het was in de stad, no way dat je dan nog kunt achterhalen van wie het was.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een los briefje hou ik zelf, ik heb twee keer in mijn bijna 59-jarige leven geld gevonden, 1 x op straat en op de kermis een keer. Daar kun je nooit een eigenaar bij vinden in een stad.
    Bij een kassa vind ik wat anders, daar reageer ik ook als ik teveel krijg, maar ook er een fout gemaakt wordt. Dan weet je wie je tekort doet.
    En als ik een portemonnee of een pasje vind probeer ik de eigenaar wel op te sporen of geef het bij politie op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Netjes inleveren. Het is immers niet van jou?! Goed gedaan dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb een keer een enveloppe met voor 400 gulden aan buitenlands geld gevonden. Dit heb ik gemeld bij de politie maar niet afgegeven. De eigenaar kwam het de volgende dag halen en ik kreeg meen ik 25 gulden.
    Een tijdje terug vond ik op straat 5 euro, dat heb ik gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee, dat zou ik hebben gehouden. Ik vind het ontzettend netjes van je dat het af hebt gegeven bij de gevonden voorwerpen, maar ik zou het zelf niet doen. Wie komt er nou terug voor een tientje? Ik zou balen als ik 10 euro kwijt was, maar ik zou echt niet weten waar ik dat zou zijn kwijtgeraakt. Laat staan dat ik terug zou gaan naar het strandje/winkel/speeltuin of waar ik dan ook maar geweest zou zijn.
    Mijn echt grote bedragen is het anders, en met een portemonnee ook. Maar een losse 10 euro zou ik niet hebben ingeleverd. Overigens als ik iemand had gezien op het strandje die duidelijk liep te zoeken, zou ik het wel hebben gevraagd. En ook eventjes aan de buren, maar verder niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het geld is niet van mij, dus ik vond het niet gepast dat ik het hield. Ik had me er ook echt schuldig over gevoeld als ik het had gehouden. Het is niet van mij ik ben ervan af. OVerigens zou mijn zoon het wel hebben gehouden zei die tegen mij. hiihiihi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als ik ergens los geld vind, dan houd ik dat gewoon omdat je niet weet van wie het is en het dan ook aan niemand kan teruggeven. Afgeven aan de balie zou ik zeker niet doen want dat geld verdwijnt dan gegarandeerd in de zakken van de baliemedewerkers. Vind ik een geldbeugel of zie ik dat iemand geld verliest, dan zal ik dat wel oprapen en aan de eigenaar geven omdat ik dan weet dat het ook echt van hem is.Onlangs vond ik op de parking van een warenhuis een geldbeugel. Ik heb erin gekeken en er zat vrij veel geld in, bankkaarten, sis kaart, een rijbewijs en een identiteitskaart. Ik heb zelfs de moeite gedaan om tot het politiekantoor te fietsen om die geldbeugel te gaan afgeven. De agent van dienst zat zijn krant te lezen toen ik de geldbeugel ging afgeven en was enorm verveeld dat ik hem 'stoorde' .....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vrees ook dat, ondanks je goede en eerlijke actie, de receptionistes het in hun zak steken. Mijn zus heeft een tijdje als receptioniste gewerkt en was verbouweerd van de oneerlijkheid van haar mede-receptionistes. Wat daar allemaal verduisterd werd! Van kinderknuffeltjes, kledij, fototoestellen en dergelijke: elke week was er wel een en ander uit de 'verlorenvoorwerpen'kast verdwenen, en niet doordat de eigenaars het kwamen ophalen...
    Met geld zonder herkenningsmogelijkheid (bv. geldbeugeltje of portemonne met naam), zou ik het echt ook niet zomaar afgeven. Melden zonder het af te geven maar wel je adres achterlaten waar de eigenaar het kan afhalen lijkt me inderdaad een beter idee. En als er na lange tijd niemand gekomen is, zou ik het als leuk onverwacht extraatje voor mezelf zien. Schuldgevoelens of me slecht erbij voelen zou ik in die specifieke omstandigheden niet hebben. Want je hebt wel de intentie gehad en de moeite gedaan om de eigenaar de kans te geven het terug te komen ophalen....

    BeantwoordenVerwijderen