dinsdag 17 juli 2012

Consuminderige Vakantieplannen

Nu eindelijk duidelijk is wanneer we op vakantie gaan. En ons vakantiebudget is vastgesteld. kunnen we echte plannen maken. De camping in Oostenrijk hadden we al uitgezocht.
De grote storm tent lag al klaar en een bijzet tentje voor de kinderen lag ook al klaar. Totdat man met ene goed idee kwam. Waarom niet trekken? De camping in Oostenrijk is 1400 km dus beter om in twee dagen te rijden. En waarom niet eerst in Duitsland ergens staan dan in Oostenrijk en dan een paar dagen daar. Trekken dus. Maar dat gaat niet met die grote tent. En met een karretje achter de auto rijden is ook niet echt ideaal. Je kan maar 80 en het is niet echt ideaal op de autobahn. En wat nou als de ene de andere hand wast? We verkopen de kar op MP en kopen een skibox van dat geld (hopelijk)
Mooi bedacht, kar op de foto gezet en nu hoef ik alleen het snoertje van de camera te vinden..

Edit: Gevonden onderin de speelgoedkist.... (doet die daar nou?)

Het vakantiebudget is 750 euro voor veertien dagen exclusief brandstof en 200 euro boodschappen budget. Dat is 53,50 per dag. Lekker bedrag weer.. Daar moeten we de camping van betalen en de uitstapjes. Maar voor ons duidelijk.

Nu het andere consuminderige, less is more. Want we hebben niet veel ruimte om dingen mee te nemen. Twee tenten 5 slaapzakken, 4 luchtbedden, een pomp, kussentjes (of voldoet een opgerolde jas?) kleding, wandelschoenen, gastelletje, pannetjes, bekers en een koffiefilter. Mwoah moet lukken...

Iemand nog meer goed ideeën om goedkoop op vakantie te gaan?

Naschrift: Eerder schreef ik over het hand op de knip moeten houden wb de zaak. Voor de vakantie heb ik contant geld gespaard. De helft van de 750 euro, De rest hebben we van een kleine meevaller. Ik ben wel trots te melden dat we op zakelijk gebied weer een buffer hebben van vier nullen door latere betalingen en ook trekt de markt op een of andere gekke manier weer aan.


19 opmerkingen:

  1. Geniet van je vakantie!
    Leuk dat je terug een buffer hebt! Uit de mindere periodes trek je vaak lessen om in de daaropvolgende betere periode nog meer te kunnen sparen en zo een volgende mindere periode te slim af te kunnen zijn.
    Je bent goed bezig hoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. JA dat is een lastige wij zijn zelfstandig ondernemer, en moeten van alles opvangen waaronder belastingaanslagen die je onmogelijk vooruit kan weten. Maar ook (gedeeltelijk) voors schieten van materiaal voor projecten, klanten die niet betalen. kosten die omhoog gaan. En dan kan vrij snel een buffer weg zijn ik heb me daar zo vaak om verbaasd. Ik heb door mijn consuminder ervaring wel geleerd om goed te budgeteren maar het blijft lastig omdat het inkomen niet stabiel is.

      Verwijderen
  2. Voor de goedkoop kan je dan beter ten oosten van duitsland blijven. Tsjechie of Polen... Maar ja, als je al geboekt hebt is het ook zo wat. Kan je geen dakkoffer lenen? Ook via MP staan er veel te leen trouwens. Bijna alleen maar, toen wij er voor een keken.

    Maar lekker joh van je buffer! En fijne vakantievoorpret alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee niet geboekt! Maar Oostenrijk lijkt ons zo mooi. Bedankt voor de tip over die dakkoffer, ik ga ff kijken. Overigens was het in Zuid Duitsland ook erg goedkoop.

      Verwijderen
    2. Helaas wonen jullie niet in de buurt, anders kon je eenvoudig die van ons lenen.

      Verwijderen
  3. Lijkt me een hele klus met 3 kinderen. Zelf was ik natuurlijk altijd moe. Jij hebt vast veel meer power. Maar ook al blijf je niet helemaal binnen dat budget het werkt wel als je het voor af bekijkt. Alvast veel plezier en doe voorzichtig. Je hebt tenslotte vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet teveel aan 'voer' meenemen als je weggaat. Overal in Duitsland zijn een L.idl en A.ldi te vinden. Vaak nog met betere produkten dan wij hier hebben. Misschien kan je wat geld 'sparen' in je vakantie zodat je wat goedkoper spul mee naar huis kan nemen. Och, misschien woon je wel langs de oostgrens, zie deze reactie dan als niet geschreven.
    Maar..., geniet van de voorbereidingen en natuurlijk van de vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een vergelijkbaar budget voor Oostenrijk. Het leven is minder duur dan bij ons. Moet lukken. Wij hebben een appartement in een klein dorp.

    Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat de buffer er weer is voor de zaak. Dat zal toch voor even een zorg minder zijn.
    Aan mij moet je nu maar even geen tips vragen voor een goedkoper vakantie. Het was erg duur in Wales, je betaalt daar echt voor alles en niet weinig ook. Oostenrijk lijkt me ook prachtig! Veel plezier alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel veel plezier alvast! Horen we nog hoe het gegaan is achteraf??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kun je geen dakkoffer lenen van iemand? Hebben wij ook gedaan alleen is mijn man daarna op zoek gegaan naar een klein karretje te leen.....pfffffff

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik zou zeggen, ga kijken voor het lenen van dakdragers (of eventueel huren) en een dakkoffer kan je meestal ook wel ergens regelen.
    Weet niet of jullie het wellicht al hebben, anders zou ik zeggen, neem een electrische pomp mee, zeker als je gaat trekken en elke keer weer de luchtbedden op moet pompen (is een luxe ding, maar wij hebben er elk jaar weer plezier van)...

    Ik zou overigens wel gewoon je kussens meenemen, liggen toch lekkerder, of kies voor een opblaasbare variant, die zie je soms ook voor weinig op marktplaats staan (en nemen uiteraard veel minder plek in). Voor de rest, gewoon genieten, tube wipp inpakken, zodat je eventueel een keer een shirtje kan wassen tussendoor... en dus ook niet al te veel kleren meenemen. Wij gaan dan wel vaak richting het franse, maar hebben voor 2 volwassenen een tax van 1 grote weekendtas voor 2 weken kamperen aan kleding. Dan beide 1 paar slippers en eventueel nog 1 paar extra schoenen mee (naast degene die je aanhebt).

    En wellicht weet je het al wel, maar ook in Oostenrijk moet je een vignet hebben. Bedenk dan even van te voren hoe lang je precies in Oostenrijk wilt blijven. Als dat maximaal 10 dagen is ben je namelijk al weer een heel stuk goedkoper uit ;) als dat je al op de 2 maands-vignet uitkomt.

    In elk geval een hele fijne vakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Even nieuwsgierig naar je buffer; lees ik het goed dat je die hebt opgebouwd doordat je anderen later betaalt? Dat is niet echt een buffer, lijkt mij, als je nog schulden hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Lariks dat lees je niet goed. Kan ook aan mijn verhaal liggen. Als klanten laat betalen en jij meot wel de rekeningen van de bijvoorbeeld groothandel betalen en de rest van de lasten ben je snel door je buffer heen. Doordat grotere rekeningen bij de klant langer bleven liggen en je die nu in eens binnen krijgt en de lasten daarover al betaald zijn kun je je buffer weer opbouwen. Wij doen ons best om de rekeningen binnen termijn te betalen

      Verwijderen
    2. Snap nu dat de verwarring ontstond door het woord betalingen. Voor jouw waren het ontvangsten. ;-)

      Verwijderen
  11. Een hele fijne vakantie toegewenst in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kussens zou ik meenemen idd. de kinderen kunnen ze bij hun stoel houden, lekker om tegen te liggen in de auto. Als ik rij, leg ik trouwens ook een kussen op mijn schoot zodat mijn armen daarop kunnen liggen. scheelt weer wat nekpijn. verder mee: stuk touw als waslijn, stuk of 30 wasknijpers, zijn altijd handig, meerdere theedoeken of sneldrogende doekjes, ook een lap om het grondzeil mee schoon te maken telkens en stoffer en blik om tent van buiten en binnen schoon te vegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk dat de markt weer wat aantrekt, ik heb dat gevoel nog niet echt. Het wordt de hoogste tijd dat de bouw verbetert.de banken netjes zaken doen enz.

    BeantwoordenVerwijderen