woensdag 11 juli 2012

Besparen op kleding

in een blogje schreef ons opper blogster (wat mij betreft) Valhalla dat ze 35 stuks kleding in haar kast heeft hangen of liggen. Daar ben ik nog niet uit.
Ikzelf heb denk ik nog minder. Maar toch zijn een paar kledingstukken wat mij betreft onontbeerlijk.
Een zwarte legging, katoenen sokken, naadloos ondergoed (van de hema) 2 bh s een zwempak. Een zwart tuniek, twee warme truien, een nette broek, twee rode hemdjes, een net bloesje, een hippie rok en een hippie jurk en een elastisch rokje. Ook bezit ik nog een jurkje met gaten erin maar kan nog prima als je gaat zwemmen. Snowboots, wandelschoenen en zwarte elegante crocs en slippers van de kringloop.
Mijn winterjas kan echt niet meer.. Die was al tweedehands en is behoorlijk van kleur verschoten.
De man heeft een functie waarbij die overhemden en soms jasjes draagt. Hij heeft twee nette spijkerbroeken en een nette pantalon achtige broek. Overhemden heeft hij er acht van. Dan sokken, korte broek wat strakke witte shirts en een zomerjas/winterjas.

De kinderen hebben meer kleding en vooral de middelste dochter. Die krijgt zakken vol kleding van vrienden. De oudste krijgt kleedgeld. En de jongste heeft ook tweedehands kleding en sommige dingen nieuw zoals schoenen.


  • Koop kleding in de uitverkoop, en niet in het begin van de uitverkoop maar aan het einde van de uitverkoop. Mijn ervaring is dat ik in de vakantie de mooiste dingen voor een prikkie scoor. 
  • Doe net als met boodschappen doen. Maak een lijstje met wat je echt nodig hebt en zet de bedragen erachter wat je er in het uiterste geval voor wilt betalen. Schrap daarna de dingen die eigenlijk niet echt noodzakelijk zijn.
  • Houd een goed voorraad systeem bij. Als je dingen krijgt die te groot zijn bewaar ze netjes bijelkaar. Er komt echt een tijd dat ze het passen. 
  • Wees wijs met de mensen die geven, bak een taart overlaad met complimenten, geheid dat je dan de volgende keer weer wat krijgt.
  • Wees behoedzaam voor de winkel valkuil. Ga in uiterste noodzaak naar de stad en doe dat zo weinig mogelijk. Zelfs doorgewinterde consuminderaars trappen in de koopval die winkeliers slim uitzetten.
  • Koop sommige kleding online, doe dat niet voor basisdingetjes is mijn evaring maar voor een jurkm jeans oid Kijk hier ook eens en dan bij de uitverkoop.
  • Alles wat je je maar kan wensen hangt gewoon tweedehands in allerlei webwinkels en ook bij winkeltjes. Een stad hier in de buurt heeft er twee. En zij hebben ook gewoon uitverkoop. Moet je je voorstellen zakken vol met kleding voor minder dan vijftig euro!
  • Marktplaats do i need to say more?
  • Sportkleding kun je heel goedkoop tweedehands scoren of bij zaken als z.eeman of s.capino Ik geef altijd alle voetbalschoenen door.
  • Geef je kind kleedgeld, het leert ze met geld om te gaan en te zien wat alles kost. Bij ons werkt het prima. AL geef ik voor de andere kinderen nooit 100 euro per kwartaal uit aan kleding. 



14 opmerkingen:

  1. Kleding kan een grote kostenpost zijn. zeker met hard groeiende kinderen. Zelf doe ik mijn best om vanalles 2ehands te vinden, maar er zijn weinig winkels voor in de buurt.
    Maar voor ons beebje to be heb ik voorlopig nauwelijks kleding aan te schaffen. Ik kocht een stapel 2ehands en ik krijg een heleboel van vrienden. Na gebruik gaat alles weer in de verkoop. Wat ik dan gekregen heb van vrienden, daarvan gaat het geld naar hen terug. Ze kunnen het zelf ook goed gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor babys is het zo makkelijk om alles te lenen. Ik kreeg voor de jongste heel veel van mijn vriendin. Die geef ik nu weer te kleine t shirts en zo voor haar zonen. Zo is het kringetje weer rond.

      Verwijderen
  2. Ik heb alleen al 35 stuks ondergoed en sokken ;) Maar vergeleken met mijn moeder heb ik een zeer minimalistische garderobe:) (zij heeft vier grote inbouwkasten vol en hangt nog aan elkaar van shoppen voor kleding)

    Ook ik koop in de uitverkoop, tweedehands en vergeet de vele outlet-winkels niet! Hier zit toevallig een outlet van een postorderbedrijf waar ik vaak goed slaag voor weinig.

    Een winterjas mag meer kosten (Dale) en ik heb een zomerjack van goretex (goedkoop in een poolse webwinkel gekocht voor 100 euro en gewoon helemaal goed!). Ik heb namelijk geen rijbewijs en moet ook door de regen fietsen.
    Maar ook inclusief dure jassen besteed ik gemiddeld niet meer dan 80 euro per maand aan schoenen, sokken, kleding, ondergoed etc.

    De markt is nog een goede voor basiskleding zoals leggings, ondershirts ed.

    Mijn kind kleed ik voor zo'n 25 euro per maand (all-in) via pakketten op mp en wederverkoop van zijn te kleine kleding. Jassen koop ik voor hem in het staartje van de uitverkoop voor volgend jaar (moet ook wind en waterdicht zijn, zijn altijd merk-outdoorjacks).

    Een paar waterdichte bergschoenen in de zomer-uitverkoop kopen en die tevens dienst laten doen als snowboots in de winter.

    Voor kleedgeld is hij nog te klein nu (8 jaar). Ik leer hem wel weerbaar te zijn voor merkengekte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is onze zoon ook helemaal niet merken minded. Ik heb zelf wel eens merkspul voor hem gekocht maar dat wist ik niet.. Tweedehands van een merk ofzo en hij heeft wel adidas ofzo maar dat maakt qua geld niet zoveel uit met niet merk en het is beter als er intensief gesport word.
      Ik heb ook geen rijbewijs, vanmiddag moeten we wat dingen voor het verjaardagsfeestje voor mijn dochter kopen we gaan dan met de bus. Want mijn fiets is kapor en het giet hier.. Trouwens ik heb een oude regenjas vna mijn moeder hihi

      Verwijderen
  3. Jaja jij hebt weer minder.... ;)

    Heb nu zeker meer dan 35 dingen, want gebigspend op MP. Leren jas voor 20 euro, lange fluwelen nieuwe rok voor 25 (winkel 75), topjes voor 4 euro... En in bijna alles past mijn buik, in elk geval de komende vier maanden. En daarna kan ik de boel er fijn onder verstoppen tot ik weer zin heb in buikspieroefeningen.

    Maar te veel winkels in de buurt is wel een erg grote verleiding. Weet nog dat ik vroegah bij de stad woonde, en toen was net gothic-achtig heel erg in... dus ik had nogal een gat in mijn hand & derhalve enorme garderobe :D

    Bedankt voor je compliment maar dat is teveel eer hoor :O

    Kindjes krijgen trouwens ook allemaal MP. De manlief is de enige die wel eens wat nieuws krijgt, want die heeft een nogal lange smalle maat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahha, je hebt de titel verdiend!
      Ik ben benieuwd naar die fluwelen rok die is mooi denk ik!

      Verwijderen
  4. Ik vind zelf een legging echt niet kunnen of dan alleen om in te slapen, sommige vrouwen die er nog jong willen uit zien komen eerder over als overjarige kleuters in standaard legging, bloemig tuniekje eroverheen daaronder, vrolijk gekleurd t-shirtje. In het begin was het origineel maar nu loopt janneke en alle manneke erin en dan wordt het boring en conformistisch, als dan ook dochter de kledingstijl van mama gaat overnemen, wordt het tijd voor mama om iets anders te verzinnen, wie durft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leggings zitten heerlijk onder mijn hippiejurk die ik kocht voordat het in werr. kleding is een kwestie van smaak en het boeit mij geen enkele reet wat iemand anders daarvan vindt. Het boeit mijn dochter trouwens ook niet.

      Verwijderen
    2. Sorry, maar dat geloof ik echt niet. Iedereen heeft natuurlijk de vrijheid om zich te kleden zoals zij/hij wil. Belangrijk is of het lekker zit enz. Kleding draagt wel een boodschap met zich mee. Sommige mensen vinden het boeiend om dit te 'lezen', als je zegt dat het je niet interesseert wat anderen er van vinden. OK. Ik heb gewoon een mening over leggings en ik interpreteer het omdat ik teveel vrouwen zag in A'dam waar ik woon waarvan ik vond hé het lijkt een uniform geworden. Wil ik daarbij horen, nee ik ga iets anders verzinnen en dat heb ik gedaan.

      Verwijderen
    3. Nee inderdaad het staat er zo direct, klopt. Maar eigenlijk is het toch op mij van toepassing. Een moeder van een vriendinnetje van een van mijn (onze) kinderen verzuchte eens. "Het maakt jou nooit iets uit of je haar niet gekamd is, er gaten in je kleding zitten of dat je met een trui loopt die dertig jaar geleden in de mode was of met kapotte schoenen." En zo is het ook. Maar daar wil ik inderdaad ook een statement mee maken. Dat het niet boeit hoe iemand eruit ziet maar dat je binnenkant er toe doet. Trouwens ik heb ook wel een oordeel over bloemetjes sjaals denk ik.. Hmm nee die kan leuk in je haar...

      Verwijderen
  5. Ik heb heel veel kleding, zeker 80% uit de kringloop, ook jassen en schoenen. Het voordeel daarvan is dat nooit iets nodig heb. Ik hou erg van kringloopwinkels en kom er zeker 1x in de week, maar ben dus heel selectief en koop alleeen als ik iets echt moois -of gewoon leuk- vindt wat in mijn collectie past. Ik heb voor mezelf ook de regel gesteld dat als ik bv een nieuwe jas koop ik een moet weggeven, gratis op te halen of zo. Vr shirtjes hoeft dat dan weer niet, die kan je niet genoeg hebben. Ook koop ik regelmatig iets om de stof en vermaak het dan tot iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net als mijn dochter die krijgt zoveel kleren dat ze genoeg heeft. Trouwens sokken raken hier wel eens weg daarom makkelijk om een paar nieuwe te halen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de mazzel dat ik een vriendin heb die het omgekeerde setje kinderen heeft. Zij heeft een meisje en een jongetje en ik heb een jongetje en een meisje. Leuke ruil dus. Alleen is de ruil voor haar onvoordeliger, want ik koop veel minder.
    Voor mezelf koop ik zeeeeer weinig. Nu in de uitverkoop weer geslaagd. Voor manlief ook een leuke aanwinst gemaakt.
    Wat voor maat heeft jouw man? Misschien kan er wat opgestuurd worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het heerlijk om in de uitverkoop 3=1 of soms 4=1 kleding aan te kunnen kopen. Voor mezelf óf voor de kids. Al loopt jongste (bijna 2) tot nu toe alleen nog maar in tweedehands of als cadeau gekregen kleertjes ;o)

    BeantwoordenVerwijderen