dinsdag 3 april 2012

Waar doen jullie dat van? en een casus!

Is een vraag die ik de laatste week driemaal heb horen stellen tegen mij. Meestal beginnen de mensen het dan meteen te verklaren. Dat mijn man een eigen IT bedrijf heeft dat het dan makkelijk kan. Als ik dan even stil ben. Wordt ik vaak meewarig aangekeken. Maar hoe kan het dan schamperde laatst een wederzijdse kennis. (het zijn natuurlijk vaak mensen die je een beetje kent, anderen vragen het niet eens, die roddelen liever)
Ik heb dit keer geantwoord dat het kan omdat ik gestopt ben om te consumeren.
Tenminste veel minder dan eerst. Vorige week hield ik daar een parel van een gesprek aan over. De zij vond het ook lastig om alles te combineren. Ze was zo moe, en wilde graag stoppen met werken om meer energie over te houden voor haar kinderen. Maar dat kan financieel nooit! Al zou mijn man dat willen. Deze kennis was inderdaad ook veel financiële verplichtingen aangegaan. Dat huis kon nooit betaald worden van een salaris daar was het volgens mij ook echt te groot en te luxueus voor.
Toch heb ik haar gevraagd om alle lusten en lasten op papier te zetten om te kijken waar je op zou kunnen besparen.


Hier volgt een grove berekening, ik heb het wel naar boven afgerond op ronde bedragen ook ivm privacy

hypotheek + levensverzekering 825
ziekenfonds 290
Essent 180
Nuon 110
Water 30
auto (aflossing) 158+49+152=356 (aflossing+verzekering+wegenbelasting)
tweede auto 30+29=59
Verzekeringen 45
ABC spaarplan 48
kinderopvang 375 euro
Telefoon + internet Ziggo 42
mobiele telefoon prive 45
brandstof 150 (gedeeltelijke vergoeding brandstof werkgever)

Boodschappen 600 euro
kleding en drogist 150
onderhoud huis 100
hobby en sportschool 50
hobby kinderen 70 3528

Inkomsten man netto 2000
De vrouw 950
Hypotheekrente 255
zorgtoeslag+kindtoeslag= 140
kinderopvangtoeslag= 110
kinderbijslag 3 kinderen = 245 3700






Erin 3700 Eruit 3528 Tegoed op spaarrekening 1250 euro

Waar kan deze vrouw besparen? En zou ze kunnen stoppen met werken?


16 opmerkingen:

  1. Ik vind dat ze niet gek veel uitgeeft dus leven van 1 salaris is volgens mij geen optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meer door minder3 april 2012 om 12:37

    Besparen kan bijvoorbeeld op:
    ziekenfonds +/- 100,-
    samenvoegen gas/Electra bij 1 bedrijf, bezuinigen +/- 75 en daarnaast elk jaar overstappen ivm met bonus(oplopend tot €375)+/-30
    Duurste auto verkopen hiermee restschuld aflossen en met 1 auto verder 356,-
    Geen kinderopvang meer 375 euro – teruggave 110 =265,-
    mobiele telefoon privé abonnement wijzigen naar 15,- = +/- 30,-
    minder brandstof door 1 auto minder +/- 40,-
    Boodschappen worden minder door meer zelf te doen als je thuis bent +/- 30
    Meer kleding via mp en ruilen enzv kleding en drogist van huishoud geld doen +/- 50,-
    Meer zorg toeslag bij 1 inkomen +/- 55,-
    Heffingskorting teruggave van belastingdienst voor niet werkende bij werken (en voldoende inkomen partner)+/-180,-
    Totaal aan besparingen (excl. extra heffingskorting en zorgtoeslag) per maand
    100+75+30+356+265+30+40+30+50=976
    Totaal aan besparingen (incl. extra heffingskorting en zorgtoeslag) per maand
    976+55+180= 1211

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stoppen met werken? Ja!

    Als ze nu € 1250 over houden mét haar inkomen, dan blijft er zonder haar inkomen nog steeds een bedrag over. Doordat ze meer tijd over houdt om slim te shoppen en te gaan handwerken, valt er nog meer geld te besparen.

    Maar hey.. hier praat dan wel een doorgewinterde thuisblijfmoeder hé? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh leuk. Ik kom op 842 euro die je zonder moeite kan besparen ;)

    Bij verkoop van de tweede auto komt er ook nog wel iets leuks bij voor de spaarrekening.

    Wellicht krijgen ze nog iets van toeslagen maar daar ben ik niet zo in thuis.

    Ziektekostenverzekering : 150 euro te besparen bij verzekering bij Anderzorg bv.

    Tweede auto verkopen, 59 euro besparen

    Verzekeringen kritisch doorlopen, kan zo 20 euro op worden bespaard (als je bijv. naar inshared overstapt)

    Kinderopvang opzeggen: 375 euro bespaard

    Mobiele telefoon naar prepaid en alleen bij nood gebruiken: 38 euro bespaard

    Boodschappen kan vast ook nog wel iets vanaf met meer dan 100 euro per week…

    Koop minder kleding of uitverkoop of tweedehands en ook hierop is zo 75 euro de maand te besparen

    Ga thuis fitnessen ipv naar de sportschool, weer 25 euro bespaard

    En dan heb ik het nog niet eens over een andere energieleverancier, minder rijden dus minder tanken, naar een andere bank overstappen met meer rente of minder kosten, een moestuintje aanleggen, de kachel lager, overbodige spullen verkopen en noem maar op.

    Met een beetje opletten hoeft ze dus helemaal niet te werken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ze nu al 1250 euro kunnen sparen dan moet dat toch lukken? 2e auto de deur uit, geen kinderopvang meer nodig, boodschappenbudget kan ook lager.
    Zo precies kan ik het niet uitrekenen maar wij sparen minder per maand en bij ons lukt het ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mogelijk het ziekenfonds; afhankelijk van hun gezondheid natuurlijk. Een hoger eigen risico + eigen buffer is hier ook een manier om te besparen. Wij hebben een minimale verzekering met maximaal eigen risico. Besparen op water moet ook zeker kunnen, ik weet niet met z'n hoevelen ze daar zijn, maar wij betalen met 2 mensen en flink veel dieren 12 euro in de maand. Essent en Nuon; betekent dat dat ze totaal 290 betalen aan gas en elektriciteit? Dan zou daar ook nog wel een besparing mogelijk zijn.

    Als zij stopt, kan misschien een auto de deur uit en kan bezuinigd worden op de kinderopvang. Als je telefoon + internet voor €42 hebt, dan zou je denken dat op de mobiel ook wat te besparen is. Boodschappen zou ook minder kunnen, bijvoorbeeld door meer zelf te maken. Kleding en drogist voor jezelf kan ook naar beneden, voor kinderen is het lastiger. Als zij thuisblijft, kan misschien het sportschoolabonnement ingeruild worden voor meer fietsen? Of voor beiden?

    En wat is die €45 aan verzekeringen? De auto en levensverzekering zie ik al staan, zijn het mogelijk nog verzekeringen die ook eventueel onnodig zijn?

    Hebben ze trouwens €1250 op de spaarrekening, of sparen ze dat elke maand? Want dat kan bijna niet, als je €3700 binnenkrijgt en €3528 uitgeeft. Dan ben je het negende wereldwonder ;-)

    Ik denk in ieder geval dat het wel kan, maar dat vraagt wel om aanpassingen, flinke aanpassingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou, ik doe het ook he van 1 parttime loon van mn man. Met vergelijkbare, nee zelfs hogere woonlasten. Auto hebben wij er ook nog 2 van zelfs (eentje lease en een kleine voor mij). Ik koop ook best veel bio.
    Ehm, minder geld aan boodschappen moet zeker kunnen, naar ongeveer 400 per maand. Gebruik altijd een weekmenu met booschappenbriefje waar je je aanhoudt!! (Je hebt daar dan ook tijd voor, voor die voorbereiding). Drogist alleen maar aanbiedingen kopen. Creche opzeggen bespaart veel, je zult meer toeslag krijgen.
    Kleding meer tweedehands. Lekkere dingetjes voor thuis meer zelf maken (snackpatroon aanpassen dus). Koop een wasmolen ipv de droger. Ga iedere dag 2 keer fietsen ipv de sportschool. Maak een goede jaarbegroting. En kijk of het zou kunnen. Heb je spaargeld, dan kun je er ook voor kiezen daar tijdelijk de echt extra dingen van te betalen.
    Zorgen dat je meer geniet van minder. Het is een omschakeling, maar tijd voor de kids en rust thuis is ook heel waardevol en onbetaalbaar. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, ik doe het ook he van 1 parttime loon van mn man. Met vergelijkbare, nee zelfs hogere woonlasten. Auto hebben wij er ook nog 2 van zelfs (eentje lease en een kleine voor mij). Ik koop ook best veel bio.
    Ehm, minder geld aan boodschappen moet zeker kunnen, naar ongeveer 400 per maand. Gebruik altijd een weekmenu met booschappenbriefje waar je je aanhoudt!! (Je hebt daar dan ook tijd voor, voor die voorbereiding). Drogist alleen maar aanbiedingen kopen. Creche opzeggen bespaart veel, je zult meer toeslag krijgen.
    Kleding meer tweedehands. Lekkere dingetjes voor thuis meer zelf maken (snackpatroon aanpassen dus). Koop een wasmolen ipv de droger. Ga iedere dag 2 keer fietsen ipv de sportschool. Maak een goede jaarbegroting. En kijk of het zou kunnen. Heb je spaargeld, dan kun je er ook voor kiezen daar tijdelijk de echt extra dingen van te betalen.
    Zorgen dat je meer geniet van minder. Het is een omschakeling, maar tijd voor de kids en rust thuis is ook heel waardevol en onbetaalbaar. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als de wil er is kan ze stoppen maar dan moet je veel dingen anders aanpakken. Wij moesten toen we beiden stopten 1200 euro inleveren en we hebben het nog nooit zo goed gehad. Tevreden zijn is ook een kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit houd ik even ind e gaten, ben heel benieuwd@

    Groet Kopka

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig! Ze hebben maar 1250 euro op hun spaarrekening staan. Ze sparen nu niet
    (als er wat over is wordt het verbrast hahha) Spaartegoed ik verander het even in de post!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier ben ik erg nieuwsgierig naar.
    Ook ik denk soms wel eens, die kosten kinderopvang zijn zo hoog... de combinatie werken en kinderen kosten mij (en kids) zoveel energie... waar is het omslagpunt.
    Ik heb nu geen aanvullende tips, maar lees op de achtergrond rustig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ah, nu snap ik het beter, dat van dat spaartegoed.
    Tja, het is toch heel persoonlijk wat iemand wil inleveren.
    Toen mijn inkomen wegviel (van 560 euro per maand) heb ik vanaf de eerste maand een excell-bestandje bijgehouden. Ik ging er vanuit dat ik die 560 euro per maand moest gaan besparen, en daar moest ik wat voor gaan doen. Extra inkomsten had ik doordat ik ging overblijven bij mijn kids op school, verkopen op MP, maar ook door besparingen op verzekeringen etc. Het werd elke maand een sport om die 560 euro weg te bezuinigen. En weet je, dat lukte! Nog steeds hou ik het bij maar door loonsverhogingen, afgeloste studiefinanciering en andere bijstellingen in de kosten is het verschil nu nog maar 33 euro met voordat ik stopte. In twee jaar tijd hebben we het verschil wat er aan salaris binnenkwam dus bijna helemaal gereduceerd (zelfs inclusief de daling van kinderbijslag) en we hebben bijna elke maand nog kunnen sparen ook.
    Dus echt, waar een wil is, is een weg, maar ze zal wel haar schouders eronder moeten zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn advies zou zijn: oefenen, haar salaris apart zetten en alleen in noodgevallen bijvullen. Ze krijgt hierdoor meer inzicht en dwingt tot andere keuzes te maken. Als ik het goed begrijp zal ze nog grote omslagen moeten maken in 'wat wil ik', 'wat wil ik ervoor laten' etc, etc.

    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. toen ik wist dat mijn inkomen voor een groot deel weg zou gaan vallen ben ik direct gaan 'oefenen'. Ik had 6 maanden de tijd om te wennen aanhet nieuwe inkomen en heb die 6 maanden het bedarg wat ik nog meer kreeg direct weggesluisd na uitbetaling. De eerste twee maanden moest ik wat terughalen, daarna hield ik over....... dus eerst oefenen en als het lukt het salaris over te houden is het dus mogelijk!

    BeantwoordenVerwijderen