dinsdag 25 april 2017

Groente van de markt en een budget cadeau

Eens in de week op vrijdag hebben wij hier een kleine markt op het pleintje. Er is een poelier, een kaasman, een notenman, groenteman, visboer en een bloemenman.
Bij de kaasman zijn er reststukjes kaas te koop. Daar koop ik weleens een stukje boerderijkaasrest stukje van. Mijn man eet dan eigenlijk alleen. Maar doordat ik mijn budget naar beneden heb bijgesteld. Kijk ik goed naar de aanbiedingen bij de plaatselijke supermarkt. Bij de groentenman doe ik iedere week wel boodschappen. Hij heeft veel restpartijen te koop. En daar zit ook soms biologische groenten bij. Zoals jullie misschien wel weten hebben wij een aantal jaren voornamelijk biologisch gegeten. Maar door het uidijen van ons gezin en groter worden van de trek, én het naar beneden bijstellen van ons budget heb ik hierin concessies gedaan. Ik had ook andere keuzes kunnen  maken bijvoorbeeld dochter naar de school in het dorp laten gaan ivm de ov kosten, maar ik heb deze keuze gemaakt. Ik kon deze week 1.5 kilo biologische appels kopen voor bijna vijf euro. Er gaan hier twee kilo appels per week doorheen. Dus het is voor ons gewoon niet meer te doen, in de herfst krijg ik vaak appels van de bomen in de buurt. Wat ik wel doe is regionale keuzes maken. De tuinder en sommige volkstuintjes verbouwen biologisch zonder label. Daar koop ik de meeste groente als er aanbod is. Nu spinazie, sla, rabarber. Uit het dorp dus. De eieren koop ik bij een dame aan de weg voor 1,50 er gaan 3 grote dozen per week doorheen. We eten minder vlees en daar probeer ik geen concessies in te doen. Dat komt van de slager met zijn eigen weiderij.
Afijn. Keuzes. Dit is een foto van vrijdag twee weken terug.
 alles gaat zo de shoppers in. De plastic zakjes hergebruik ik weer.  En ook de papieren zakjes. Totaal was dit 20€ de tomaten waren 1,- per drie, de druiven kreeg ik gratis en de snackkomkommers ook.

 Er was wat groente over. Wat wat begon te verleppen. Ik heb het gisteren roergebakken afgekoeld en ingevroren. Het komt op donderdag met koningsdag op tafel bij de opgebakken aardappelen. 

Verder hadden we deze week een verjaardag. Ik heb er weer een fijn budget cadeautje van gemaakt.  De pringles zijn van de xenos vorige week 1,29, paprika borrelnoten 0,99 kaashapjes 0.39 1 blikje cola 0.60 1 flesje bier uit de voorraad, 1 flesje van de Hema voor €2,- en 2 glazen van heineken van de kringloop. Voor 20 vent. €5,60 totaal

Gisteren was zoontje voor het eerst aan het proefdraaien op een speciale kinderopvang waar hij waarschijnlijk in de zomervakantie 3 keer per week een dag naar toe gaat om structuur te houden in de lange vakanties. Maar ook voor de soviale contacten. In ieder geval ik moest wat om handen hebben. En de zolder moet leeg. Dit is echt de laatste ruimten die in ons huis nog moeten. Dan ben ik overal geweest. Eerst de linkerkant van de zolderberging. 
 die is nu leeg, daar komt de kampeeruitrusting en de box voor op de auto. Ik vond ons wiegje en wat hydrofiele luiers. Ik ga volgende week weer verder.
Het is nu eerst vakantie.