zaterdag 27 augustus 2016

Nader toegelicht: Het budget (boodschappen)

Op verzoek behandel ik uit het huishoudboekje/begroting eerst de post budget.
Dat is wat een algemeen begrip geworden omdat ik alle budgetten op één hoop heb gegooid. Voorheen werkte ik met een boodschappenbudget/ kapper/ huis/ kleding/verzorgingsartikelen en overige zaken. Het budget houd ik sober, ik heb er al eens eerder over geschreven maar ik kan het nu niet vinden. Het NIBUD heeft daar een handige tool voor om te berekenen wat je per dag aan eten kwijt bent (als je volgens de richtlijnen van het voedingscentrum eet) Ons gezin bestaat uit een jongen van 17, een meisje van 14 een jongen van 7 en een man van 41 en een vrouw van 37.
Volgens dat schema zou ik een boodschappen budget moeten aanhouden van €602,10 (bron NIBUD zie link) dan ga ik uit van een maand met 30 dagen.
Bij het bepalen van een boodschappen budget moeten er ook keuzes gemaakt worden. Eet je vlees en wat voor vlees. Eet je liever biologisch enzovoort.
Een aantal dingen eten we biologisch, maar sommige dingen ook niet.Groente is bijna allemaal uit de regio en biologisch geteeld. Aardappelen zijn altijd biologisch. Die koop ik ook wel gewoon bij de supermarkt als de tuinder niet genoeg heeft. Melk is altijd biologisch maar wel houdbaar. (de goedkoopste optie, wij drinken wel melk) Honing/rozijnen/zou/rooibosthee en dergelijke heb ik op voorraad en koop ik bij de biowinkel. Brood is altijd van de bakker en vlees van de slager eigen weiderij. Fruit meestal gewoon uit de supermarkt en soms biologisch, of van iemand waarvan ik twee kratten met appels kreeg.  Een tijd lang heb ik alleen maar biologisch gekocht maar met het scherper stellen van mijn budget, en het groter worden en dus meer eten van de kinderen heeft mij doen kiezen voor een andere samenstelling van onze voorraadkast. Bij mij is het belangrijk dat ik binnen het budget boodschappen kan doen, bovendien wil ik een ruime voorraad aanhouden dat ik altijd kan grasduinen in mijn voorraad. Bovendien maak ik heel veel zelf. koek, toetjes, hapjes voor mee naar school en dergelijke.

Dat was over de keuzes die je maakt. Dan wat koop ik en waar komt het vandaan.

Eens per maand doe ik boodschappen bij de j.umbo. Via mijn app van mijn j.umbo. We halen dat dan op bij het pickup point. Dat kost mij na aftrek van de korting en het ophalen op een slim tijdstip €1,95 het liefste zou ik willen dat ze het bezorgen maar dat doen ze (nog) niet. De hele auto staat dan vol. Voor de kratten betaal je statiegeld, maar omdat ik mijn oude kratten weer inlever en dat geld dus weer wordt afgetrokken van het bedrag reken ik dat nu even niet mee.
Dit is nu de derde maand dat ik maandboodschappen doe, het is nog wel even zoeken naar de juiste hoeveelheden.  Bij de A.ldi koop ik biologische agave stroop, olijfolie, kauwgom, en ijsjes.

Bij de supermarkt in het dorp koop ik de verse spullen. Daar hebben we een personeelspas van 10% omdat onze zoon daar werkt als vakkenvuller. Soms haal ik daar ook wel wasmiddel als het een goede aanbieding is. Of ik koop dat bij de W.ibra als ik een keer in de stad ben.
Natuurlijk heb ik zelf ook een tijd wasmiddel gemaakt maar ik vond de was een beetje goor worden. Vaak in de herfst ga ik weer helemaal voor het zelf maken en zal ik dat ook wel weer oppakken.

Zoals genoemd koop ik bij de bakker het brood, onze bakker hanteert nog vooroorlogse prijzen voor één heel fijn volkoren €2 Daar heb ik vier van nodig per week dus de bakker kost €32 per maand.
De slager is ongeveer €79 per maand. De tuinder ongeveer 40€ per maand.
We hebben ook een markt en daar koop ik ook wel fruit. Dat ben ik nog even aan het uitzoeken of dat loont.

LET op dit zijn de bedragen in zijn algemeen. Het kan heus afwijken als er nog veel koffie staat koop ik natuurlijk niet 4 pondspakken erbij. Daarom houd deze maand ook een kasboek bij op mijn blog zodat jullie kunnen zien waar en hoe het opgaat. Bovenstaande bedragen zijn gebaseerd op een gemiddelde maand.




Het geld wat over blijft gaat op aan diervoeding (ene maand) en aan de kapper of verzorgingsartikelen of kringloop uitgaven.

Maar dat is deel 2.

Hieronder de maandboodschappenlijst:

1                             Cool Bear Cassis Appel Vruchtensiroop 700ml                   € 2,92
2                             Ranja Pure Vruchten Siroop Cassis 500ml                            € 4,42
2                             Ranja Pure Vruchten Siroop Sinaasappel 500ml                               € 3,98
1                             Ranja Pure Vruchten Siroop Aardbei 500ml                        € 2,04
2                             Céréal Vitaliteit 100% Fruitmelange 500ml                          € 5,78
1                             Van Gilse Geleisuiker 1kg                           € 1,42
1                             Jumbo Zuivelspread met Bieslook Light 200g                     € 1,38
1                             Jumbo Vanillestokje 1g                € 0,87
1                             Dr. Oetker Custard 400g                              € 0,37
1                             Jumbo Knapperige Frisfruitige Junami 1500g                     € 2,79
1                             Banacol Bananen 7 Stuks                            € 1,39
1                             Bio Today Milde Olijfolie 500ml                € 4,39
1                             Jumbo Basis Patent Bloem 1kg                 € 0,78
1                             Jumbo Basis Tarwemeel Volkoren 1kg                  € 0,82
4                             Holland Dairy Star Pure Roomboter 250g                             € 3,40
4                             Jumbo Roomboter Croissants 4 Stuks 180g                        € 5,08
5                             Jumbo Milde Halfvolle Koffiemelk 929ml                            € 7,60
2                             Smaakt Biologisch Bloemenhoning 500g                              € 7,98
1                             Tricel Zilver Soda 1kg                     € 0,68
1                             Driehoek Kristal Soda 600g                         € 1,89
1                             Verstegen Korianderblad 9g                      € 1,97
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
1                             Jumbo Mineraalwater met Koolzuur 4 x 1,5 Liter                             € 2,08
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
2                             Jumbo Passata Gezeefde Tomaten 500g                             € 1,22
2                             Jumbo 100% Puur Appelsap Allerslimste Koop 1,5 Liter                € 1,98
4                             Dawtona Appelmoes 720g                         € 1,96
2                             Jumbo Puur Genieten Vruchtenmix 500ml                         € 2,34
2                             Hela Curry Kruiden Ketchup Original 800ml                        € 3,98
2                             Jumbo Extra Sterke Keukenrollen 3-Laags Allerslimste Koop 4 Rollen                 € 3,58
2                             Jumbo Allerslimste Koop Zacht & Sterk Toiletpapier 3-Laags Voordeel 10 Stuks                              € 5,70
2                             Jumbo 100% Puur Sinaasappelsap Allerslimste Koop 1,5 Liter                    € 2,58
1                             Hendrick's Gerookte Sandwich Zalm 100g                           € 3,29
2                             Jumbo Knakworst 400g                € 2,02
4                             Jumbo Minikrieltjes 600g                            € 3,32
1                             Jumbo Vloeibaar Frituurvet Classic Allerslimste Koop 3 Liter                      € 4,89
1                             Jumbo Rode Bieten Schijven Zoetzuur 680g                      € 1,23
2                             Jumbo Augurken Zoetzuur Allerslimste Koop 670g                         € 1,38
2                             Jumbo Zilveruitjes Zoetzuur Allerslimste Koop 320g                      € 0,90
2                             Jumbo Penne Rigate 500g                          € 1,86
2                             Jumbo Knäckebröd Volkoren 3 x 5 Stuks 225g                   € 1,20
1                             Jumbo Voorgebakken Patat Frites Allerslimste Koop 2500g                       € 1,79
3                             Jumbo Tortilla Volkoren 20 cm 8 Stuks 320g                       € 4,17
1                             Jumbo Spaghetti Volkoren 500g                              € 0,93
2                             Lorenz Saltletts 150g                     € 1,16
1                             Jumbo Jong Belegen Goudse Kaas 48+ ca. 958g                               € 5,75
4                             Jumbo Hazelnoot Chocopasta 400g                        € 6,28
3                             Jumbo Super Slurfjes Paprika Smaak 65g                            € 2,79
3                             Canisius Rinse Appelstroop 450g                             € 1,77
2                             Jumbo Vruchtenhagel 400g                       € 1,38
2                             Jumbo Hagelslag Mix 600g                          € 4,12
1                             Jumbo Beschuit Naturel 13 Stuks 100g                  € 0,38
4                             Douwe Egberts Aroma Rood Snelfiltermaling 500g                         € 20,76
10                           Jumbo Biologische Halfvolle Melk Houdbaar 1L                € 9,80
3                             Lay's Paprika XXL 300g                  € 4,86
4                             Jumbo Halvarine 500g                   € 3,56
 1                             Jumbo Vanillevla 1L                       € 0,85
1                             Jumbo Yoghurt Mager 1L                            € 0,71
1                             Inex Slagroom Cream 200ml                      € 0,39
1                             De Vegetarische Slager Bratwurst 2 Stuks 160g                € 3,09
1                             De Vegetarische Slager mc² Burger 2 Stuks 160g                              € 2,55
2                             Jumbo Frikandellen de Originele 5 Stuks 350g                   € 1,70
2                             Jumbo 10 Verse Biologische Eieren S/M/L                          € 5,12
2                             Jumbo Extra Jam Aardbeien 450g                           € 1,96
1                             Jumbo Koffie Filters nr. 4 100 Stuks                        € 0,49
3                             Roosvicee 50/50 Zachtfruit 1,5 Liter                       € 4,14
3                             Roosvicee 50/50 Roodfruit 1,5 Liter                        € 4,14
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
3                             Ibis 2 Voorgebakken Baguettes 300g                     € 1,35
4                             Jumbo Petit Pains Meergranen 4 Stuks 300g                     € 3,40
2                             Jumbo Kaiserbroodjes 10 Stuks 550g                     € 2,90
1                             Jumbo Maaslander Jong Belegen 30+ Kaas ca. 200g                       € 2,80
1                             Chio Pom-Bär Original 75g                          € 0,81
1                             Jumbo Volkoren Macaroni 500g                              € 0,89
5                             Nova Tomatenpuree Geconcentreerd 70g                         € 0,60
2                             Jumbo Digestive Crunchy Biscuit 300g                   € 1,80
4                             Jumbo Cola Regular 1, 5L                             € 3,28
1                             Hertog Jan Traditioneel Natuurzuiver Bier Krat 24 x 30cl                              14,99
1                             Verstegen Biologische Paprika 38g                         € 2,06
1                             Jumbo Biologische Vastkokende Aardappelen 2kg                         € 2,96
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00
1                             Cadeautje van Jumbo                   € 0,00




EDIT: Ik bedacht me net dat het kan lijken dat we niet genoeg groente en fruit eten, maar dat is beslist niet waar, voor gemiddeld €8,- koop ik per week bloemkool,sperciebonen, prei, uien, witte kool, komkommer, sla (3 per week!) Ik zal onze groente consumptie ook bijhouden op mijn blog. Fruit eten we ook heel veel druiven, appels (net twee kratten vol gekregen!) bananen, meloen, aardbeien (uit eigen tuin)