vrijdag 16 oktober 2015

Het boeddha beeld en ophitserij

Dit gaat even niet over consuminderen of zaken die daar mee samen hangen. U bent gewaarschuwd. Bovendien kan niemand die ik ken, menen te weten over wie het gaat in onderstaand stukje want het zijn drie mensen in één.

Er staat een Boeddha in haar huis, een grote. Als ik beter kijk zie ik er nog één in lotus houding in de hoek bij de plant.
Er hangen ook van die bordjes van home en home sweet home achtige spreuken.
Ze is ziek, meerdere dingen maar ze is afgekeurd en kan niet werken. Ze pakt thuis haar leventje weer op. Ze houdt van dieren, gezelligheid en ook van roken.
Ze is erg actief op facebook, over hoe ze zich voelt of wat ze gaat doen. Ze post van alles.
En, al is het bijna natuurlijk, is ze boos en angstig over de vluchtelingen die dit land overspoelen. Die alles over gaan nemen waar wij zo hard voor hebben gewerkt ;-)
Dat er mensen zijn waaronder zij, die niets bij de gemeente gedaan krijgen, en dat er veel mensen zijn die naar de voedselbank moeten omdat ze te weinig leefgeld krijgen om van te leven.
Het is ook echt heel erg dat de ouderen in verpleeghuizen niet naar de wc worden gebracht en wegkwijnen, de mensen die dit land hebben opgebouwd. Nee, dan die vluchtelingen die krijgen 4000 euro per maand! En ze hangen een verschrikkelijk geloof aan. Dat is niet eerlijk. En je weet niet wat je krijg hé het zijn vaak terroristen.
Ze post ook dingen op facebook van de site ik stem PVV of zoiets. Het gesprek gaat door, haar auto moet gekeurd, hoop dat er niet te veel mee is geen geld voor onderhoud en onderdelen.
Mijn blik gaat naar de boeddha in de hoek, hij straalt rust uit. En dan zie ik het helder, het lijkt één groot Action boeddhabeeld. Je ziet een symbool van verdraagzaamheid en mededogen. Het is maar retoriek een lege huls een opvulling van je huis. Het betekent niets omdat het alleen als opvulling dient, de werkelijke waarheid of betekenis achter het beeld blijft onopgemerkt.
Dit gaat niet over de discussie of je wel of niet hoger opgeleid bent, belezen of niet, nuance kunt scheppen in een stroom van informatie. Dit gaat over het willen begrijpen van een Boeddha of het willen begrijpen van de betekenis van de vlucht van miljoenen mensen. Door onbevooroordeeld informatie op te nemen en daar dan iets van te vinden, of niet natuurlijk.

Ik geloof erg in KARMA






17 opmerkingen:

  1. Eens! Jammer dat zoveel mensen niet voor zichzelf nadenken, zich laten leiden door angst en geen empathie hebben. Nieuwe bewoners van ons land kunnen ook nieuwe oplossingen brengen voor bestaande problemen, dat zou de focus moeten zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan die briljante reden waarom het geen echte vluchtelingen zijn: 'want ze hebben een mobieltje en spaargeld voor een overtocht'. Ja, wat zou je zelf meenemen, flapdrol! Mekaar haten hebben we nu al duizenden jaren geprobeerd, werkte ook niet. Laten we nu empathie en verdraagzaamheid eens proberen, komen we misschien nog eens ergers in plaats van op de rand van de afgrond.
    Helemaal met je eens meid... en hoe is het met je duim? Zo te lezen dus alweer wat beter? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja gaat goed met mijn duim, ik kan weer duimendraaien😁 de laatste loodjes Val ben zo benieuwd'

      Verwijderen
  3. Ja, hoe gaat het met je duim?
    Mooi stuk heb je geschreven. Gelukkig niet herkenbaar voor mij op dit moment. Ons dorp telt 100 inwoners en, hou je vast, 340 vluchtelingen. Over overspeold worden gesproken. Toch gaat het dorp er heel relaxed mee om. Kleding wordt ingezameld en fietsen voor de kinderen. Ach de kinderen, wat zijn dat er ook veel. er is een speciale school waar ze Zweeds leren met een arabische juf. En ja, mijn jongens krijgen ook Zweeds op die school. Gymmen , zwemmen , muziek en dat soort lessen doen alle kinderen samen. Nee, van al die negativiteit jegens vluchtelingen merk ik hier weing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook meer een Scandinavisch typ :-) Zwreden neemt ook extra vluchtelingen op. Mededogen barmhartigheid het is vaak ver te zoeken

      Verwijderen
  4. Hee, maar jij leest toch geen FB meer? Oh nee, was fictief he ;-)
    Ik snap al lang niet meer waar de discussie over gaat en heb ook besloten geen reacties meer te lezen bij nieuws over vluchtelingenopvang. Want het gaat nergens meer over waar mensen over denken te moeten blaten. Heb inmiddels ook al een FB-vriend geblocked. Als hij denkt dat hij het zo slecht heeft (of anderen) moet ie niet bij mij komen mekkeren, maar er iets aan doen. Ben al die angst-zaai en haatberichten kotsbeu. Gelukkig ging de opvang van vluchtelingen bij ons in Weert nog vrij tumultloos als ik het vergelijk met andere dorpen en steden (nee, en niet dankzij de media die telkens weer wat zoeken) en dat is iets waar we hier in Weert best trots op mogen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb die burgemeester van jou woonplaats op DWDd gezien leek me een reële geschikte vent.

      Verwijderen
    2. À heeft ook mensen geblokt verwijderd dan geeft wel gekke gezichten in t durrep zegt ie 😜

      Verwijderen
  5. Prachtig en herkenbaar. Er zijn heel veel van deze mensen. Er is zo'n oppervlakkigheid, holheid en leegheid, dat het bijna schadelijk is te noemen. En je bereikt ze niet.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee inderdaad dat vind ik er ook eng aan. Ik denk altijd onderwijs onderwijs! Hoe venijnig ik ook dingen teruggeef in eigen stijl het helpt niet

      Verwijderen
  6. Als mensen zo begaan zijn met het lot van bejaarden en armen in Nederland, waarom gaan ze daar dan eens niet wat voor doen ipv op hun kont online hun gal te spuien? Organiseer wat leuks bij het tehuis om de hoek of ga gewoon eens langs voor een beetje aandacht. Houd een inzameling voor de voedselbank, hartstikke welkom straks rond de feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je een heel goed punt. Hahaha zal ik eens teruggeven met een of andere discussie

      Verwijderen
    2. Ja inderdaad Jenny, als eerst eens wat vrijwilligerswerk gaan doen, dan praten we daarna wel verder. ;)

      Erg mooie blogpost trouwens, uit mijn hart gegrepen.

      Verwijderen
  7. Helemaal de vinger op onze zere plek. Goed omschreven.

    BeantwoordenVerwijderen