dinsdag 11 augustus 2015

minimalistische inspiratie

Ik zal later nog wel eens wat meer over onze vakantie vertellen. We kregen in het voorjaar namelijk aangeboden om op het huis van een blogvriendin klik te passen. Dat hebben we gedaan natuurlijk saillant detail was dat het huis in Noorwegen stond! WAUW wat een mooi land, we zijn verliefd!
Maar daar wilde ik niet over schrijven... Mijn vriendin en haar familie hebben een prachtig huis met veel ruimte om het huis. Jongste zoon had daar RUIMTE in hoofdletters. Hij fietste daar gewoon om het huis heen, klom op een rotsblok achter het huis! En speelde alleen maar buiten.
De oudste ging vissen en fietsen en dochter maakte filmpjes met haar ipad en bewerkte ze. Ook was ze de vaste oppas van de dieren. Al mijmerend op de zwarte bank in de tuin die zo heerlijk warm werd in het ochtend zonnetje onder mijn billen ;-) Bedachten we dat onze jongste en ook ons gezin miste in ons eigen huis een beetje ruimte. Die ruimte was algemeen aanwezig in het huis van mijn vriendin, zij beheerst de kunst van het wegdoen. Maar ook van slimme oplossingen bedenken om te organiseren. Eenduidige mandjes in de badkamer bijvoorbeeld. Met alleen de hoognodige zaken erin. Kinderkamers die overzichtelijk zijn ingedeeld. En helemaal niet ongezellig, of leeg gewoon een huis met de spullen die je nodig hebt.

Nog even over die ruimte, we kwamen erachter dat je best een huis van normale of iets kleinere afmetingen kunt hebben, maar als je gewoon iets meer ruimte om huis hebt levert dat lucht op. ons huis staat te midden van een rij huizen alhoewel het twee onder één kap is. We hebben geen achterburen we hebben uitzicht op een weiland. We mijmerden wat wij wonen in Friesland ieder klein dorp onder een grotere stad heeft last van krimp, misschien ooit een idee voor ons?

We kwamen tot het besluit dat we lekker doorgaan met het opknappen van ons huis. Daar kunnen we heerlijk in wonen, maar ook misschien over twee jaar ofzo verkopen. De spaarpot aflossing hypotheek verandert dan ook in spaarpot opknappen huis.
Na de vakantie voegden we de daad bij het woord en ging man verder met de badkamer we kregen een regendouche ;-) Dat was best fijn na het pisstraaltje wat uit de eerdere handdouche kwam.

Verder had ik proefondervindelijk ervaring opgedaan met de opruim ideeën van mijn minimalistische goeroe. Zo kwam het dat ik overging tot aanschaf van dezelfde mandjes in de douche, en ik kreeg een zelfde soort prullenbak kado van man. Maar ach..... daar was onze gebarsten prullenbak zonder deksel ook wel aan toe...

De hand zit op de knip, de laatste termijn van de werkweek van onze oudste, het abonnement voor de bus van onze dochter en de grafische rekenmachine én bosatlas staan alweer in het internetbankier programma geagendeerd. En natuurlijk ga ik vanaf volgende week weer ruimen. En in het najaar het zolder project. Ik zal eens ook minimalistisch kunnen zijn.. Daarover later mee want ik las in de vakantie eindelijk het boek van  Marie Kondo!