zondag 9 augustus 2015

Creatief met restjes eten

Opeten wat je klaarmaakt is een van de adviezen die je krijgt als je wilt gaan besparen. Als je zo als ik een instelling heb, dat er niet te weinig eten moet zijn  heb ik nog wel eens eten over.
Vrijwel altijd vries ik dit in. Ik heb nu diepvrieszakjes van de i.kea gekocht. Waar een mooi formaat diepvrieszakjes bij zit waar je groente/aardappelen en bijvoorbeeld een gehaktbal apart kan invriezen. Zo kan het dat ik worteltjes/ sperciebonen/ bloemkool en dergelijke heb ingevroren. Ik heb nu een aparte la in de kleine diepvries gemaakt voor "restjes" Want macaroni/spaghetti en pastasaus vries ik ook in. Penne of andere pasta vries ik niet in daar maak ik de volgende dag een salade van.
Bovendien kun je in die salade je cherrytomaatjes die nog net kunnen verwerken.
Je maakt daar zelf zongedroogde tomaatjes van.

Ik doe dat altijd zo:
Knip van je kruidentuintje rozemarijn en basilicum, snijd de cherrytomaatjes doormidden of in vieren. Bestrooi met fijn of grof zeezout. Besprenkel de tomaatjes met olijfolie. En de fijngehakte kruiden. Pers er een teentje knoflook boven en verdeel wat.
Leg de tomaatjes op een bakplaat met bakpapier. Nadat je iets hebt gebakken in de oven bijvoorbeeld een cake of brood, haal je de cake eruit en doe je de bakplaat met tomaatjes en al in de oven. Snel de deur dicht. En laat het gerust een etmaal staan.

Die tomaatjes kun je heerlijk gebruiken door de penne, met wat bijna verschrompelde paprika, komkommer en geitenkaas of mozzarella in stukken getrokken. Je kunt ook nog wat zonnebloempitten in een droge koekenpan roosteren en erdoor  heen mixen. Pijnboompitten vind ik te duur.

restjes brood
Daar maken we tosti's van of broodpap zie ook hier wentelteefjes kunnen ook.
De restjes kruimels kun je in een doos met dekseltje doen en gebruiken om een pondje gehakt wat op te vullen.

Anders dan wat er op het pak staat kun je pasta en dergelijke echt lang bewaren. Ik heb fussili van Jamie Oliver bij de X.enos gekocht voor een prikkie. Dat is al over datum maar er mankeert echt nog niets aan. Muesli heb ik ook over datum maar is ook nog prima.

Yoghurt kan ook nog wel 1 of 2 dagen over tijd, maar langer doe ik niet. Alhoewel je het tegen de tijd vast wel ik kan vriezen, maak je er yoghurt ijsjes van met verse frambozen uit de tuin of met bramen die je overal kunt vinden in augustus. Ten minste ik weet een goede plukplek ;-) Yoghurt pakken kun je ook super goed echt leegmaken. Heel plat vouwen en alle yoghurt eruit persen. We hebben de laatste tijd vaak roer yoghurt en griekse yoghurt in een emmertje. Dat emmertje gebruik ik weer om broodkruimels in te doen.

Melk wordt vooral tijdens de hondsdagen snel zuur. Maar dat is ook altijd wel op bij ons. Verder kun je resten groenten bij het snijden in een grote pan stoppen om bouillon te trekken.

Kijk vooral als je gaat boodschappen doen naar de inhoud van je koelkast en je vriezer. Las restje dagen in. Eet een pan soep met alle kleine beetjes die over zijn. Doe dit tenminste eenmaal per week.

Ik zie consu bloggers die met weekschema's werken waardoor ze precies weten wat en wanneer ze gaan eten. Bij mij werkt dat niet. Ik schrijf wel op wat er allemaal in huis is en daar verzin ik gerechten mee.

Ik hou van simpel en eenvoud. Aardappelen, snijbonen en een gehaktbal doen het hier erg goed net als pasta. Bovendien kan ik daar veel restjes groente in stoppen. We hebben iedere week weer andere variaties geleid door de groenten die de tuinder heeft of die ons worden toegestoken.

Gebruik ook eens dingen uit de vriezer voor lunch gerechtjes om mee te nemen. Voor het eerst vries ik nu soep in om man mee te geven voor de lunch. Ook maak ik van vegetarisch gehakt wat ik al eerder gebruikt heb voor taco's in een bladerdeeg hapje om mee te geven naar school.klik