dinsdag 30 december 2014

Het eindejaars plaatje

Al moet ik niet veel van goede voornemens hebben, het einde van het jaar is toch een tijd voor reflectie. Wat ging er goed wat kon er beter? Om tot de slotsom te komen dat we onze eigen fouten maken en de draad weer oppakken en doorgaan. Vergeet niet om te leren van de fouten en wordt daar wellicht een beter mens van. Dat is ook maar een subjectief oordeel.
In het nieuwe jaar word het rustiger voor mij, ik ga uit een bestuur wat toch wel aardig wat van mij vraagt qua tijd. Het neemt niet weg dat ik er enorm veel van geleerd heb en ook op terug kan zien als positief. Ondertussen ben ik al een paar keer voor andere dingen gevraagd, maar ik doe het niet. Eerst wil ik mij richten op mijn gezin in zijn geheel, op papier ben ik mede eigenaar van een bedrijf maar vooral huisvrouw. Vooral ook gezien de ontwikkeling van onze jongste op zijn nieuwe school. Bovendien heeft hij alle middagen nog vrij, dus dan wil ik extra activiteiten met hem ondernemen, zoals prikken, knippen, schrijven maar ook puzzelen en kleien.
Wat in 2015 voor mij als hoofddoel zal gaan gelden is NIET UITSTELLEN. En BUFFEREN.
Een leerdoel.

Voor het einde van het jaar zijn er altijd van die terugkerende werkzaamheden als de ziektekosten verzekering uitzoeken. Ik ben wederom weer bij De Friesland uitgekomen voor man en kinderen. De premie zit voor hen zonder vrijwillige eigen bijdrage op €110 euro. Dat is een budget basisverzekering en een extra aanvullende verzekering met 1750 vergoeding voor orthodonthie. Per kind is dat.  Mijn eigen verzekering komt op 66 euro 3 euro hoger dan de goedkoopste basisverzekering met maximale eigen bijdrage. En vrije zorgkeuze. Ik zit dit jaar ook bij de Friesland.
Ik heb dit jaar niet gekeken naar een zorgverzekering die in alle opzichten goed is.. Er werd een artikel geschreven op de correspondent
Ik ben dus per definitie niet duurder uit €110 en €66= €176 Tegenover 84,75+93,95 = 178,70 dit jaar. 
De tandartskosten voor ons zijn echter niet vergoed. Ik hoop maar dat we niet teveel gaatjes krijgen ;-) De woonhuis en inboedelverzekering en ook nog de WA verzekering staat nu op €21,07 en dat laat ik eerst even zo. Qua huishoudboekje gaat er nog iets veranderen.
Waarschijnlijk gaan wij volgend jaar meer verdienen. Man gaat voor een ander bedrijf meer uren werken, waardoor hij extra inkomen gestort gaat krijgen. Ik ben van plan dat te gaan bufferen, maar hoe of wat is nog wat koffiedik kijken. Verder gaat zoontje per 8 januari op zwemles voor €45 per maand. 

Hoe dan ook, het huishoudboekje is bijna weer rond. Ik zal er later een ordelijk plaatje van maken.

Voor nu ga ik een boodschappenlijstje maken, want morgen ga ik aan de oliebollenbakkerij. Met een recept van Theunie. Ik bak er veel want ik doe er ook veel kado. Ik heb uitgerekend dat 50 oliebollen mij ongeveer 1,50 kosten met rozijnen en krenten wat meer. Ik gebruik daarvoor niet biologische ingrediĆ«nten.
Ik bak oliebollen gewoon in mijn grote wok onder de afzuigkap.  Met een geleende ijslepel.


Ik wens jullie een consuminderig uiteinde en sober begin!