woensdag 28 juni 2017

Uitgaven voor de maaltijd en de rest van de dag in een vijf bijna zeskoppig gezin

Eerder deze weken bedacht ik me bij het maken van mijn basislijst boodschappen dat het wellicht leuk is om wat te schrijven over onze maaltijden. Ik probeer niets of weinig weg te gooien van eten wat ik maak, en ik probeer goedkoop maar zo gezond mogelijk te koken.
Soms als een van de grotere kinderen op hun werk of elders eten, dan heb ik bijvoorbeeld aardappelen over. Dei snijd ik in plakjes en vries het in een platte tupperware bak in. Iedere dag komt er weer wat bij, zelfs als ik maar 1 aardappel over heb snijd ik hem in plakjes en doe ik hem in het bakje, dat kan voor opgebakken aardappelen een ovenschotel of kartoffelsalade. kijk bij AAD actief voor een goed recept!. Houd ik vlees over vries ik dat in een daarvoor bestemd jus met vlees bakjes. Bijvoorbeeld ik heb 1 gehaktbal over met jus, dat vries ik in en de volgende dag heb ik een heel klein stukje rundvlees over. Dan vries ik dat eerst apart in en leg het dan in het jus bakje pannetje als het ingevroren is. 
Er is overigens niet vaak vlees over. Restjes groente vries ik ik in kleine porties in. Als we eens een lus ik niet groente eten heb ik altijd wat om bij de lusikniet groente te serveren ;-) 
je leest het aardappelen, vlees en groente. Vlees is minder dan ik voorheen voor iedereen maakte. bijvoorbeeld 2 grote schouderkarbonades die we delen met zijn vijven. (Eerlijk is eerlijk tot groot verdriet van de mannen, maar die eten ook eieren overdag erbij dus veel vlees is niet nodig.) 
Groente is altijd twee grote groente lepels vol groente, en 2 en 3 aardappels pp.
Een keer per week kook ik vegetarisch en 1 keer eten we friet met een snack. Op zondag eten we soep. Pasta vinden ze hier ook erg lekker, macaroni, spaghetti, fussili en altijd de volkoren of meergranen variant. Om mensen wat budget tips te geven lijkt het me een goed idee om deze week even bij te houden wat we hebben gegeten en wat het heeft gekost. 

Maandag tomatensoep/ wortelen met 2 schouderkarbonades en aardappelen. 

Wortelen 1€ 1 bos
Aardappelen 1 kilo voor €1,50 bij de tuin ik heb niet alles gebruikt
schouderkarbonades met sticker 35% korting 2,-  
Tomatensoep van de vorige dag 0,15 cent? Ik gebruik daarvoor gezeefde tomaten 0,33cent, 1 ui 5 cent en 2 knoflooktenen nihil wat kruiden uit de tuin en wat zeezout en 1 liter water. Als groente wat er in de la ligt of wat soepgroenten en 1 tomaat 0,5 cent

Totale kosten €4,65 voor een warme maaltijd voor 5 personen. 

Dinsdag opgebakken aardappels, quiche kaas en brocoli, kippenpoten en sla.


Opgebakken aardappels nihil (de kosten had ik immers al bij de maandag gerekend)
Quiche kaas en brocolli hema 35% korting normale prijs 3€ nu €1,95
kippenpoten €2,69 met 35€ korting Aldi is €1,74
Sla was 1/3 e van een hele grote krop die ik kocht op de groentetuin voor €1 dus 35 cent ongeveer.

Totale kosten  warme maaltijd dinsdag €3,59

woensdag nassi uit de vriezer met sathesaus, atjar en kroeppoek.

Vandaag komt de maaltijd uit de vriezer en de koelkast. Soms maak ik zelf atjar maar ik heb nu nog een gekregen poje in de koelkast staan. De sathesaus was 0,99 cent en de kroeppoek 0,75 cent.
Natuurlijk heb ik eerst een grote pan nassi gemaakt vorige week, dat doe ik over twee weken wel weer en dan besteed ik hier aandacht aan de totale kosten van een pan nassi waarvan je twee keer kan eten.

 Totale kosten warme maaltijd woensdag €1,75


Fruit en Groente
Natuurlijk is dit maar een klein deeltje van wat iedereen eet op een dag.
Fruit bijvoorbeeld, wordt goed gegeten. voordeel is dat zoontje drie dagen op school schoolfruit heeft. Die hoef ik niet mee te geven. Thuis krijgt hij een apen bordje met banaan/ stukjes kaas/ en een rijstwafel bijvoorbeeld. Voor de grote kinderen pers ik vaak sinaasappels uit en er wordt veel meloen momenteel gegeten.

Groente en fruit kost mij gemiddeld per week 20€

Brood
koop ik tegenwoordig voordelig. Er gaat een brood per dag doorheen. gemiddeld betaal ik voor een brood €1,- laatst waren de fijn volkoren op de reclame bij de Aldi voor 0,79 cent. En de Lodewijker bij de plaatselijke super waren 1+1 gratis 1 brood is €2,09 dus twee voor €2,09 Daar heb ik 6 broden in totaal gekocht. Ze waren iedere keer op dus ben ik iedere dag heen gegaan. Deze week is er bij de plaatselijke super 2 broden voor 3€ maar mijn vriezer ligt nog vol. Waarschijnlijk neem ik al wel voor volgende week mee. Op zondag eten we harde broodjes. Een zak bruine harde afbakbolletjes zijn €1,50 en 4 croissants zijn 0,89 cent bij de Aldi en 2 triangels zijn ook 0,89 cent bij de plaatselijke supermarkt. mijn man eet spelt crackers van de ALDI of de lidl hij wisselt af met gewone volkoren crackers. Dat kost 1,19 per pak. De volkoren crackers zitten meer in en zijn iets goedkoper 0.99 cent.
7 granen ontbijt nemen de jongens s ochtends 1 pak per 2 weken is 0,65 cent. 1 rol beschuit volkoren per 2 weken

Brood is dus ongeveer 9€ per week. Crackers 2,19€ 7 granen ontbijt 0,65 cent beschuit 0,50 Totaal: €12,34

Melk en zuivel
Er gaat hier 2 liter per 2 dagen doorheen, ikzelf drink twee glazen melk per dag (geen yoghurt oid)
De grote kinderen drinken dat ook. 2 glazen per dag. zoon zit het in de 7 granen ontbijt. En zoontje ook. Ik koop verse melk bij de Aldi voor €1,29 of bijvoorbeeld vorige week bij de plaatselijke super toen was het 1+1 gratis dat was houdbaar.
Yoghurt maak ik zo nu en dan zelf ik moet nu wat meer rusten dus heb ik die dingen wat minder gedaan. Yoghurt gaan 2,5 pak per week doorheen man neem een thermo van kleankanteen mee met gebroken lijnzaad met volle yoghurt. Dat kost 0,75 cent per pak van 1 liter bij de Aldi en bij de Plaatselijke supermarkt ,79 cent
Koffiemelk gebruik ik 1 pakje per week 0,65
Roomboter gebruik ik voor alles. Een pakje is 1,49 ik heb 1 pakje in de retro botervloot voor op brood, en ik gebruik gemiddeld 1 pakje voor het bakken die week. zowel voor vlees oid en voor cake en dergelijke. Halvarine gebruik ik alleen op brood 0,69 cent Kaas eens per 2 weken een stuk jonge kaas en eens in de vier weken komijnekaas €2,99 en jonge kaas €5,89

Totale kosten €13,50 per week



De volgende keer zal ik de andere groepen die nodig zijn nog even doorlopen.
Mijn boodschappen budget zit op €100 per week en 500€ per maand. Ik zit nu met deze posten al op €45,85 per week.


Drinken, en overige producten zal ik de volgende keer behandelen. als het goed is krijg je dan een goed beeld van de uitgaven voor eten in een vijf koppig bijna zes koppig gezin.