woensdag 1 februari 2017

Maandag dinsdag en van alles wat!

Gisteren en vandaag een dagje boemelen in huis. Tegenwoordig smeer ik brood en crackers voor de lunch van de kinderen en man s avonds. Want ik ben s ochtends niet op mijn best. De grote kinderen kunnen zelf ook hun brood smeren, maar om te voorkomen dat het drie broodjes chocopasta worden, opteer ik op wat meer variatie.
Manlief heeft een aangepast voedingsschema sinds een half jaar en eet volle producten en crackers ipv brood. Hij heeft geen last meer van zijn spastische darmen. Dat komt ook mede door zijn dagelijkse volle kwark of yoghurt met gebroken lijnzaad.
In ieder geval scheelt het me s ochtends werk, we leren zoontje dat hij zichzelf moet aankleden als zijn wekker gaat. De kleding zoeken we s avonds samen uit, zodat er geen discussies zijn.
Al met al maakt het mijn ochtend relaxter, en dat is voor mijn gemoedstoestand fijn. 
Als iedereen zo n beetje weg is. ruim ik de vaatwasser uit, ruim ik de kamer wat op en zet een wasmachine aan. Afgelopen maandag had ik een berg was. 
Als ik mijzelf aankleed dan loop ik de slaapkamers nog even na, en maak het toilet van de badkamer schoon. Ik ventileer de slaapruimtes iedere dag een aantal uur. De gordijnen open en het bed sla ik ook open. Er zijn een aantal dingen die zijn blijven liggen. De kerstspullen zijn nog niet opgeruimd op de zolder. Ze staan er alleen nog... bovendien moet de zolderverdieping ook een beurtje hebben. Volgende week heb ik bijna niets in de agenda staan en die week daarop ook niet. ik ben van plan om voor de voorjaarsvakantie op alle plekken nog even schoon te maken en op te ruimen.
Ondertussen ligt bijna al de was weer in de kasten.

De jongste had geen koorts maar wel last van zijn oor en was gisteren thuis. We zijn naar de dokter geweest om te laten kijken maar niets aan de hand, hij was lekker een dagje thuis en kon even bijkomen. Hij is nog niet ziek geweest, omdat hij s ochtends met de taxi moet en hij maar liefst 35 kilometer verderop op school moet ik altijd vlug inschatten of het kan of niet. We hebben zijn kast met speelgoed uitgezocht. Er kon niet zoveel weg ;-)
De oudste heeft een playstation en daar kon de jongste mooi even op toen de oudste naar school was natuurlijk. Hij vond het helemaal geweldig.

Er stond boerekool op het menu. Ik heb het recept van de j.umbo gebruikt. Ik had alles in huis. De boerekool was een koopje bij de groenteman afgelopen vrijdag. Ik was heeel laat en bij het scheiden van de markt kreeg een gratis meloen en 1,95 korting... Topdag.

Mijn boodschappen lijstje 50€ contant opgenomen

20€ groente en fruit. 2 ijsbergsla 2 boerekool, 1 kg fuji appels, 30 mandarijnen, tomaten, flinke tros bananen echt flink, 2 dozen gemengde druiven, 2 rode paprika, 1 kilo uien en een gala meloen gratis.
Ik merk dat er weinig groente is. Gelukkig heb ik veel voorgesneden groente en eten we wat vaker roerbak. Ook kan ik iedereen blij maken met soep of opgebakken aardappelen met een roerbak in mekaar gedraaid groente schoteltje en appelmoes.
Supermarkt €12,14
slager €5,60
winterwortel €1
weekend snoepjes jongste 1.,
De krant €2 verderop is een distributie punt die mevrouw heeft altijd te veel kranten over en verkoopt ze voor 2 euro dat is 1,40 onder de verkoop prijs. Soms koop ik ook de Trouw en de LC of de Volkskrant en de LC dan ben ik dus 4€ kwijt en volgens mij is de volkskrant nog duurder dan de lc. Even verderop haal ik eieren voor €1,50 scharrelende kipjes en s nachts in het hok. Ik zag verderop in het dorp ook een bord staan met eieren voor 1,25 ik zal eens vragen of ik daar ook eieren van kan kopen. Manlief eet er s ochtends al twee bij het ontbijt. (nieuwe voedingsritueel) Er gaan hier wel drie doze doorheen per week denk ik.
maandag een half volkoren €1,- dinsdag een rookworst €1,39 en woensdag een half volkoren bij bakker bart €1,25 boerenschouderham, minikrieltjes, halfvolle melk, scharreleieren, stokbrood kruidenboter (35% korting) samen €4,74 2 sausen van calve bij de xenos voor 1€ (shoarma en mosterd) en chocolade koekjes voor zoontje om te vieren dat hij mag proefzwemmen voor €0,75

Bij de Z.eeman kocht ik 2 kadootjes in de opruiming voor een verjaardag. 0,75 tezamen.

Totaal is €310,04 zaterdag de weekend boodschappen. Voor 2 weken. ik heb nog 140€ over voor 1,5 weken vanaf dan. De nieuwe maand begint bij mij op 15-02
Ik ga hard mijn best doen..

Al met al gaat het best aardig met mijn strakke beleid. Ik heb deze maand helaas niet kunnen sparen. Ik moest mijn beugel betalen en tandartskosten van vorig jaar totaal: €405,71 en €27,37 (beugel en beugelcontrole) en €20.08 en €114,83 bovendien kocht man nieuwe werkkleding (jasje en overhemd)
en twee broeken in de sale voor zoontje (€165) en onze stofzuiger begaf het...
Ik heb gekozen voor dit model van  m.iele
de beste uit de test van de CB.

Jongste krijgt €1,- zakgeld per week en had een grote wens om een voetbalboek te kopen. Hij koopt iedere week plaatjes voor €1,- hij had van opa en zijn zakgeld €3,70 de rest €4,29 kreeg hij van zijn broer. Wat een mazzel...
 Hij is helemaal blij met zijn boek.

Goedkoop eten en ook gezond. Is mijn leidraad soms is er ook een mogelijkheid om zoete pannenkoeken te eten.
Neem nou deze fijne pannenkoeken zo gemaakt met 500 gram bloem/ 2 eieren/ 1 liter melk of half om water en melk. Laat het in de keukenmachine erg lang mixen zodat alle korreltjes eruit gaan. Laat de melk of en het water langzaam oplossen in het pannenkoeken meel.



Nog even wat opruimen zoontje komt zometeen weer uit de taxi dan kan ik hem verassen, hij mag namelijk proefzwemmen!!!