donderdag 23 april 2015

Mijn dag als huisvrouw :-)

Met de was en het huishouden ben ik iedere dag wel een paar uurtjes zoet. Ik ben niet bijzonder proper, maar ik draai soms wel twee wassen per dag. Ik stofzuig iedere dag. De badkamer schoonmaken opruimen. Ik en er aardig wat uurtjes zoet mee. Ik doe ook extra dingen omdat de twee weken na volgende week voor de basisschool kinderen vrij zijn.Dan wil ik niet de hele vakantie bezig zijn met huishoudelijk werk.
Ik begin s'ochtends als ik zoon heb weggebracht met de ontbijtboel en de kamer op te ruimen. Et liggen altijd wel autootjes waar s ochtends meegespeeld is, een vieze koffiekop op de salontafel ene open geslagen krant. Ik ben ongeveer een half uurtje bezig om overal een doek overheen te halen en te fatsoeneren. Maar dan heb ik de vaatwasser uitgeruimd, de wc gepoetst, de afwas gedaan, de was in de machine gedaan en de planten buiten water gegeven. 
Als ik dat klaar heb drink ik koffie en dan bekijk ik wat er op het huishoudschema staat.
Ik voeg vaak bij die taken een opruimklus toe. 
ik heb ook allerlei boeken gelezen, maar een kastje per dag werkt voor mij toch het best. Vandaag moet ik nog wat werk voor de zaak doen, en ik wil nog wat verse groente bij de tuinder halen.
Ook zal ik onze slaapkamer nog even moeten stofzuigen.  Daar ben ik gisteren niet meer aan toe gekomen. Onze jongste heeft veel begeleiding nodig en is alle middagen vrij van school dan wil ik middags niet teveel moeten. Ik wil volgende week eens bijhouden wat ik allemaal precies doe op een dag. Buiten mijn koffiekwartiertje om ben ik altijd wel bezig. En heb ik zelfs het gevoel dat ik nu wat achterloop want ik moet nodig de voortuin onder handen nemen!

11 opmerkingen:

  1. Het is handig als je een beetje goed ritme hebt. Ik doe huishoudelijke klusjes meestal in de eerste helft van de ochtend en vaak 's avonds de was wegwerken.
    Zoals je weet ben ik verder veel buiten bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zou nu ook eens echt iets voor mij zijn, zo'n rooster. In het begin van de week knoei ik maar wat aan en dan als het donderdag wordt krijg ik haast. Dan moeten in 2 dagen de boodschappen binnen zijn en het huis schoon gepoetst. En de tuin gedaan...en...en...

    Weet je wat? Ik neem jouw rooster gewoon over, en dan kijk ik eens wat daarvan komt. Waarom niet? Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn zo'n rooster! Ik schrijf altijd alles op mijn whiteboard, ook heel handig vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier gebruik ik ook altijd een rooster. Ga je onverwacht een dagje weg ziet niemand er wat van als er 1x is over geslagen. Succes met de werkzaam heden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O. Ik heb het zelf zo vaak geprobeerd-zo een schema, maar het lukt mij langs geen kanten.
    Er zijn wel vaste dagen dat de kinderen ZEKER in bad moeten en de andere dagen wanneer ze echt vuil zijn (bv. in de zomer).
    Ook zijn zaterdag en zondag vaak DE wasdagen hier.
    En boodschappen doe ik altijd op maandag.
    Poetsen doet onze hulp op vrijdag. Iemand voor de strijk komt op maandag.
    Voor de rest doe ik het maar wanneer het mij uitkomt.
    Het is al 20 jaar zo en het zal vast niet veranderen.
    Schema's hou ik nooit langer dan 3 weken vol.
    Het lijkt me wel heel erg fijn. Mijn grootmoeder en moeder hebben wel vaste schema's :-), maar dat heb ik duidelijk niet overgepikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja. Hoewel de zaterdag en zondag hier DE wasdagen zijn ben ik door de grootte van ons gezin wel verplicht om zo goed als ELKE dag te wassen. Vandaag ook weer drie wassen gedraaid ;-). Maar zaterdag en zondag kunnen dat er met gemak vijf tot zes zijn.

      Verwijderen
  6. Wauw.. niet bijzonder proper en iedere dag wasjes draaien en stofzuigen... en de badkamer...

    * houdt wijselijk haar mond maar voelt zich floddertje *

    BeantwoordenVerwijderen
  7. plan je ook tijd in voor jezelf ? dat is minstens zo nodig als het huishouden, genieten , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gezellig om zo je dag te zien. Een kwartiertje voor de koffie vind ik best kort. Ik heb altijd heb dubbele!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Momenteel hebben we geen regelmaat meer in het huishouden. Alles wordt gedaan, soms door man, soms door oma, soms door mij. De kleintjes zijn prioriteit 1 overdag, het huis komt tussendoor of in de avonduren als de mini's slapen.

    BeantwoordenVerwijderen