maandag 1 september 2014

Dilemma

Laten we zeggen... een stel wat ik een beetje ken van school. De hij, heeft nog nooit gewerkt, de zij werkt een beetje als schoonmaakster. Ze zijn erg jong laten we zeggen begin twintig. Ze hebben 3 kinderen.
Ik heb deze week gehoord dat ze in de schuldsanering zitten.
Van iemand die het echt kan weten. Dus ik ga ervan uit dat het klopt.
Er is jeugdzorg bij het gezin betrokken (geweest), bovendien is de hij opgepakt geweest voor inbraak en drugsbezit. Hoe dat verder is gelopen of dat er een rechtszaak is geweest weet ik niet.
De hij werkt dus niet, wat raar is. En wat nog vreemder is, de hij klust zwart bij.
Ik ga over de aard van de werkzaamheden niet uitweiden ivm anonimiteit maar ik weet het, en meer mensen in dit dorp weten het. Een boel mensen in dit dorp weten overigens niet dat ze in de schuldsanering zitten.

Vroeger toen ik nog actief lid was van een politieke partij (een politiek correcte) vond ik dat het moest kunnen ( nou ja ook eigenlijk niet hoor), er zijn meerdere rotte appels in de mand. Maar ( ik beken) het laatste jaar denk ik er heel anders over. Wij betalen ons helemaal scheel aan belasting (ok dat snap ik en doen we redelijk graag), we hebben geen AOV omdat hij te duur is.  Als wij geen klanten meer hebben, is er ook geen inkomen meer en ook geen WW.
Wij zouden feitelijk gezien een bedrijf kunnen zijn waarvan de rekening niet betaald was door bovenstaand gezin en nu door de schuldsanering na drie jaar die schuld is weg gescholden.
Nogmaals, ik houd me bij de feiten ik zie wat ik zie, ik zal nooit zeggen dat 50 euro per week veel is om van rond te komen. Maar dat je dan ook nog 300 euro of meer per week zwart bijverdiend en daar ook nog van autorijles neemt terwijl in drie jaar je schuld wordt weg gescholden, vind ik echt onvoorstelbaar.
Ik heb echt totaal niet het idee dat de mensen leren van hun fouten. Er komt een hond, nieuwe kleren en dagjes uit.

Ik vind dat ons land kapot gaat aan dit soort mensen, en even duidelijk, dan heb ik het ook over de hoge omes van de woningbouwvereniging/zorginstelling/kinderopvang instelling

Wat vinden jullie, laat ik teveel mijn onderbuik opspelen?

9 opmerkingen:

  1. Als je in de schuldsanering zit, is het gewoon not done dat je op een andere manier geld bij harkt. Ik begrijp dat het soms gewoon heel krap is, maar je weet dat je 3 jaar moet bikkelen om weer ergens te komen terwijl als je niet gesaneerd was het leed waarschijnlijk niet te overzien was geweest. Een SHV-consulente zei het onlangs keihard: je mag 'blij' zijn dat je geholpen wordt. En ik weet dat het niet altijd zo voelt als je maar een paar tientjes per week hebt, maar wat als ze je niet gesaneerd hadden ...

    Wat me verbaasd is dat 'het halve dorp' lijkt te weten dat hij bij beunt en het gezin toch in de schuldsanering kan blijven. Je zou denken dat juist in een dorp de sociale controle groter is en dit allang gemeld zou zijn aan de SHV. Als het daar bekend is, kan dat zomaar betekenen dat je alsnog eruit gezet wordt.

    Maar ... we kennen het hele verhaal niet, weten niet of hij wellicht toch inkomen vanuit uitkering heeft, het jeugdzorg- en criminele stuk laat ik sowieso even buiten beschouwing, waarom en of ze daadwerkelijk in de schuldsanering zitten, blijft ook een open vraag. Hij neemt dan wel enorm veel risico om bij te beunen of is zelf erg overtuigd dat hij niet gepakt gaat worden.

    Lastige kwestie, wat doe je eraan, ga je klokkenluiden of irriteert het je en laat je het erbij? Maar dat jij last hebt van je onderbuikgevoel begrijp ik helemaal! Ik zie soms gezinnen waar het dweilen met de kraan open is met die paar tientjes per week en ze zich toch zo aan de regels van SHV houden en dan kan je van zo'n pipo als hierboven behoorlijk gefrustreerd raken omdat het zo onterecht lijkt wat hij doet.

    Je hebt ze in alle soorten en maten ... dat blijkt wel weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb precies dezelfde reactie. In de loop der jaren ben ik ook "opgeschoven". Niet alle mensen zijn eerlijk en betrouwbaar. Ik ben nu zover dat ik in dit soort situaties misschien wel de klokkenluider zou worden. Maar moeilijk.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hm, ik vind het ook een moeilijke zaak. Zouden ze niet meer gebaat zijn met een soort van ehm andere hulp? zo te horen zitten ze al diep in de shit......
    Wellicht een soort couchinghulp/vriendachtig? Die hun een beetje beter op weg naar een normaler leven/werk/opleiding/weetikveel weer kan helpen? Blijkbaar wil en kan de hij best werken? 3 kindjes terwijl ze nog maar begin 20, en dan al zoveel priblemen,.... is best heel wat toch....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou me op de kinderen focussen. Hun vader is misschien een verloren zaak, hun moeder is niet erg slim of zo. Maar die kinderen, die zijn misschien nog te redden. Hun vader "verklikken" zal waarschijnlijk niet erg veel goeds doen voor hen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan hier ook niet zo goed tegen, maar in jouw geval zou ik er wat aan doen of het laten gaan, want je opvreten helpt toch niet. Daar heb je alleen jezelf maar mee. De combinatie van bijbeunen/schuldsanering vind ik echt niet kunnen, want het is juist de bedoeling dat het geld dat je in die periode verdient gebruikt om je schuld af te lossen. Als je dat geld dan voor jezelf houdt, dan ben je dus bewust NOG een keer je schuldeisers aan het naaien. Want meestal krijgen ze sowieso al niet de volle mep meer en schelden ze je al kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als het mij zo zou ergeren zou ik ze er op aan spreken! Juist omdat ze zo jong zijn zou het allemaal nog goed kunnen komen maar als iedereen de andere kant op kijkt en wel veroordeelt zal het van kwaad (ze gaan gewoon door) tot erger (ze worden betrapt, kinderen uit huis geplaatst, nog minder geld....) gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap je gevoel wel. Er zijn helaas altijd mensen die misbruik maken van het systeem. En dat is erg jammer!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap je gevoel zo goed ook wij houden niet van deze praktijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmmm, ik sta hier ook heel dubbel in. Mijn gevoel zegt: aangeven die uitvreters (sorry voor de term) de andere helft zegt: dit kan niet, misschien is nog meer hulp hier beter op plek.
    MAW ik weet het niet, 'k houd niet van dergelijke streken maar om nou voor klikspaan te spelen?
    En zo doe 'k er niets aan en 'rot' zo'n plek verder, lastig.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen