zondag 4 december 2011

Een casus

Binnenkomende email van P vrij vertaald en ivm privacy heb ik wat dingen aangepast. Met goedvinden van
de schrijfster overigens.

Beste Vlierbloesem


Schreef P, Leef je nog? Ik keek op je blog en ik kon de blog niet bereiken.. raar hoor. Is er wat. 
Ik had namelijk een vraag, ik werk nu 24 uur als Teamleider in de zorg, maar loop alleen maar te rennen en te vliegen. Al een hele tijd dreunt er door mijn hoofd dat ik graag thuis wil zijn met de kindertjes.
Ik heb het wel overwogen en we hebben besloten de stap maar te wagen. Ik stop ermee, en ga mij een paar jaar richten op de kinderen. Alleen maak ik mij zorgen om onze uitgaven. Ik heb het idee dat alles dan naar de vaste lasten gaan. Waar moet ik beginnen om er zicht in te krijgen? 


gr P


Dit is een mooi begin van mijn nieuwe blog. Van te voren zeg ik erbij dat men al doende leert. Ik zeg ook niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar grip op je financiĆ«n geeft je veel steun en rust.
De punten die ik beschreven heb, daar maak ik later weer een apart blogje over met tips en tricks.

Vaste lasten

Plan een avond om alles op een rij te krijgen doe dit nog voor het einde van het jaar!. Je hebt daarbij nodig, pen, papier,rekenmachine en de map met bankafschriften. Zoek ook de jaarafrekening van de energie erbij. En voor de rest belastingpapieren, ziekenfondspolisbladen, jaaropgaven en verzekeringspolissen. Voordat je begint moet jij je realiseren dat je een toekomstig huishoudboekje maakt. Die hoef je niet meer in te vullen. (kinderopvangkosten, tweede auto oid)

Allereerst controleer je de maandelijks terugkerende lasten schrijf die op en deel door twaalf, doe het zelfde met de lasten die periodiek voorbij komen. Schrijf de vaste lasten in een kolom in het family mothley budget excel formulier (zit standaard in het office pakket volgens mij) ga anders naar de website www.vrekkenpagina.nl en gebruik die.

Huishoudelijke en andere uitgaven
Probeer te achterhalen wat je uitgeeft aan boodschappen, hobbies, kado's, en kleding.
Bij vriendinnen die het zelfde aan de hand hebben zie ik dat ze gewoon maar pinnen omdat de pinpas toch niet weigerde. Wellicht is het een idee om los te laten wat je uitgaf. En te beginnen met nieuwe budgetten.
Om nou te weten wat een gemiddeld budget is, beveel ik je de site van het NIBUD aan, of de onuitputtelijke bron van de blogs van mijn consuminder vriendinnen. Ikzelf hanteer een boodschappenbudget van 100 euro per week met een uitloop van twintig. Een kado budget van 40 euro en een kleding budget van 100 euro (laatste twee per maand)

Als je alles zo'n beetje hebt opgeschreven met behulp van het monthley budget uit excel. Schrijf je de inkomsten op. In jou situatie wordt dat anders. Er is namelijk nog maar 1 inkomen.
Schrijf met behulp van www.toeslagen.nl de te verwachten toeslagen per maand op. Kies dan of je de kinderbijslag en het vakantiegeld als inkomsten wilt laten dienen.

Controleer de gegevens. ALs je het in Excel gedaan hebt in het Family monthley Budget dan zie je meteen de uitkomsten al.

Tip van mijn kant, als er een positief resultaat uitkomt, zou ik die centen automatisch aan het begin van de maand over laten boeken naar de spaarrekening.
Komt er een negatief resultaat uit dan is er werk aan de winkel. Ik vind sowieso dat het voor iedereen verstandig is om te bezuinigen
Allereerst kijk je naar de grote uitgaven. Hoe zit het met de hypotheek, wat voor looptijd heeft ie. Is het wenselijk om hem over te sluiten naar een lager rentetarief? Dan de overige lasten en daar wil ik specifiek drie uit noemen

Energierekening
Ga naar www.consumentenbond.nl/energievergelijker binnen een paar minuten weet je of je huidige product niet veel goedkoper kan.
Wij zijn lid van de consumentenbond en besparen door een collectieve prijsafspraak nu 100 euro minder per jaar op onze energie rekening.

Zorgverzekering
Doe dit voor het einde van het jaar! Op de site van de consumentenbond staat een handige zorgverekeringvergelijker. binnen vijf minuten weet je of jou verzekering nog wel aan je wensen voldoet en of het ook goedkoper kan. De meeste mensen zijn over verzekerd en nemen niet de stap om over te stappen.
In ons geval konden we ook weer door een collectiviteitsregeling 75 euro per maand besparen. Kijk ook op www.independer.nl wellicht kun je daar ook je licht opstekenen.

Verzekeringen
Marieke Henselmans schrijft "Je moet de dingen verzekeren die moeten, en waarvan je de lasten zelf niet kunt dragen" Daarom kijk kritisch naar je verzekeringen.

Kijk goed naar dingen die luxe zijn. Ik vind een tweede auto, nieuwe kleren en naar de kapper luxe.
Een ander vind het eten van BIO luxe. Als dat positieve resultaat wat ik eerder noemde niet  hoog genoeg is of gelijk uitkomt. Heb je gewoon geen leuze om iets van luxe te permitteren. Snoei en saneer uitgaven resoluut. En word wijzer van vallen en opstaan.

Voor mij was het een bevrijding om niet meer te hoeven stressen naar mijn werk. Maar daarom is het voor mij ook niet altijd alleen maar leuk of makkelijk geweest.
Je moet leren om dingen zelf te maken en sober te leven. Maar het kan je een staat van verlichting opleveren. Echt. Ik ga er later per kopje dieper op in.